Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Monday 3 July 2017

Vitamin D

Vitamin D atau vitamin larut lemak yang berfungsi untuk bentukan struktur tulang dan pertumbuhan gigi serta menjaga fungsi organ-organ tubuh badan. Vitamin D membantu menyerapkan kalsium dan fosforus untuk tingkatkan aliran kalsium ke dalam aliran darah dan tulang.

Vitamin D mempunyai peranan penting untuk mempertahankan fungsi beberapa sistem organ serta sistem kekebalan tubuh terhadap penyakit seperti selesema biasa.



Vitamin ini juga membantu mengekalkan fungsi kognitif yakni dengan membantu otak tetap berfungsi dengan baik sehingga hari tua, termasuk melindungi warga tua terhadap penyakit Alzheimer dan Parkinson. Pelbagai kajian telah menunjukkan bahawa individu dengan tahap vitamin D yang cukup mempunyai risiko lebih rendah terkena kanser, berbanding mereka yang mempunyai tahap vitamin D yang rendah. Hormon Active vitamin D dipanggil calcitriol dipercayai mengurangkan pertumbuhan sel-sel kanser dengan meningkatkan kematian sel-sel kanser, memperlahankan pertumbuhan dan perkembangan saluran darah baru dalam tisu kanser, serta pertumbuhan dikurangkan, pertambahan, dan penyebaran sel-sel kanser.

Sumber Vitamin D
Untuk mengelakkan dijangkiti pelbagai penyakit, anda boleh mendapatkan vitamin D dari sumber-sumber berikut:
Cahaya matahari. Apabila cahaya matahari ke dalam kulit, badan akan membuat vitamin D sahaja. Tetapi, jangan berjemur terlalu lama di bawah matahari, terutama jika dalam keadaan panas terik. Jangan lupa untuk memakai pelindung matahari supaya kulit tidak terbakar.
Minyak ikan. Vitamin D boleh didapati dalam ikan berminyak (salmon, sardin, ikan kembung), telur, susu, cendawan, hati lembu, minyak ikan kod, tuna, yogurt, dan lain-lain.
Suplemen. Didapati vitamin D dalam pelbagai suplemen untuk kesihatan badan.
Telur. Kaya dengan protein dan vitamin D.
Bijirin. Sesuai untuk jadikan sarapan bagi menyerap lebih kalsium harian.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts