Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Thursday 13 July 2017

Air Zam-zam

Kata zam zam dalah perbahasan arab bermaksud melimpah ruah, sesuai dengan air zam - zam yang telah ada sejak 4000 tahun yang lalu namun sehingga kini tidak pernah kering dan habis airnya terutama ketika musin haji setahun sekali. Air zam - zam adalah air yang penuh berkat dan suci yang berasal dari Allah SWT. Begitu agungnya air ini sehingga beribu -ribu umat muslim ingin sekali cuba untuk meminum air yang suci ini. Bayangkan pada musim haji ribuan umat islam seluruh dunia berkumpul dan pada masa akan pulang setelah melaksanakan haji membawa air zam - zam untuk diagihkan kepada sanak saudara. Belum lagi di hari selain haji iaitu umrah ribuan umat muslim juga datang ke mekkah dan mereka juga membawa pulang air zam- zam ini.

Penyelidikan telah membuktikan manfaat dari air zam - zam di segala bidang dan di dalam air zam - zam terdapat 30 unsur dan air ini tidak mempunyai campuran warna, aroma, kuman dan bakteria. Sebatian yang terdapat didalam air zam- zam ini antara lain adalah:
- Sodium dengan jumlah 250 mg.
- Kalsium yang baik untuk ketahanan tulang dan gigi sebanyak 200 mg.
- Potasium dan magnesium masing - masing 20 mg dan 50 mg.

Dan sekarang sudah banyak penjualan air zam - zam yang di eksport oleh kerajaan Arab Saudi yang bertujuan untuk membahagikan manfaat dari air zam-zam ini kerana manfaatnya yang banyak sekali.

Manfaat Air Zam- Zam
Adapun manfaat daripada minum air zam - zam di bidang kesihatan antara lain sebagai berikut:

1.Meregenerasi sel kulit mati
Di bidang kecantikan air zam - zam dapat membantun regenerasi sel - sel kulit mati kemudian di ganti dengan sel - sel kulit baru. Pergantian sel kulit mati bertujuan untuk mencerahkan kulit wajah dan menjadikan kulit wajah lembut seperti bayi. Pertumbuhan semula dengan menggunakan air zam- zam ini cukup dengan membasuk wajah dengan air zam - zam. Jika membolehkan anda dapat melakukan wudhu dengan menggunakan air zam - zam. Sehingga semua lapisan sel kulit mati pada bahagian tubuh yang terkena air zam - zam boleh di angkat. Secara semula jadi sel kulit mati akan menjana semula sendiri iaitu dengan rentang waktu 28 hari sekali.

2. Melancarkan metabolisme tubuh
Metabolisme tubuh berperanan untuk mengubah lemakmenjadi tenaga dalam menjalankan aktifitas sehari - hari.Dan proses pembakarannya itulah yang disebut dengan metabolisme. Metabolisme yang lancar mempercepatkan pergerakkan dan mencegah munculnya timbunan lemak pada bahagian - bahagian badan terutama lengan, paha dan perut. Pengambilan lemak pada bahagian itu boleh disebabkan kerana metabolisme tubuh yang berjalan lambat. Minum air zam - zam merupakan salah satu cara untuk melancarkan metabolisme pada tubuh. Disamping itu cara untuk melancarkan metabolisme dalam badan adalah dengan bersenam dan beraktiviti fizikal dalam kehidupan sehari - hari.

3. Merawat berbagai macam penyakit
Ada hadis sahih yang mengatakan bahwan air zam -zam sangat mujarab untuk mengubati pelbagai macam penyakit. Penyakit merupakan gejala kelainan pada tubuh dan boleh menimbulkan rasa tidak selesa dan sakit yang berterusan. Setelah sakit mungkin kita baru sedar bahawa kesihatan itu lebih mahal harganya daripada apa-apa yang ada di dunia ini. Jadi bersyukurlah jika anda masih sihat dan peliharalah kesihatan anda sejak muda agar tetap sihat sehingga menjelang tua nanti. Rawatan dengan terapi air zam - zam boleh menjadi pilihan jika anda ingin mencuba, yang paling utama sekali jangan mudah menyerah dan tetap berdoa kepada Yang Maha Kuasa semoga akan di berikan kesembuhan sehingga dapat beraktifitas seperti biasanya.

4. Seusai dengan niat ketika minum air zam - zam
Air zama - zam mempunyai fungsi sebagai pengabul atas niat yang disampaikan melalui doa - doa kepada Allah SWT. Jika anda minum air zam - zam dan berniat dengan meminumnya maka perut akan terasa kenyang, insyaallah perut anda akan kenyang selepas meminumnya. Begitu juga niat minum air suci ini untuk menghilangkan rasa dahaga yang teramat sangat. Jadi niat anda dapat direalisasikan dengan minum air zam- zam ini selama memang berniat baik.

5. Melancarkan peredaran darah
Manfaat daripada minum air zam - zam selanjutnya adalah membantu melancarkan peredaran darah di dalam tubuh. Peredaran darah boleh terganggu kerana endapan lemak di pembuluh darah akibat tabiat yang kurang sihat. Salah satunya adalah hobi makan makanan yang mengandungi lemak tinggi. Penyumbatan pembuluh darah boleh membawa maut bagi tubuh kerana boleh menyebabkan kematian. Salah satu cara selain minum air zam- zam adalah dengan bersenam dan menghentikan makan makanan yang tinggi lemak. Lebih baik perbanyak konsumsi buah - buahan dan sayur - sayuran.

6. Tambahan tenaga ibu hamil
Selama hamil keadaan ibu kadang mengalami keletihan dan kadang bersemangat sekali. Maka cara yang tepat untuk mengatasi rasa letih pada ibu hamil untuk tambahan tenaga adalah dengan minum air zam - zam. Ini kerana air zam - zam sudah dipercaya dapat menjadi tambahan tenaga bagi ibu hamil aar bersemangat dalam menjalankan aktivitinya sehari - hari. Di samping itu tambahan tenaga untuk ibu hamil memang perlu dua kali ganda kerana ia juga diperlukan oleh bayi yang sedang di kandung. Itu sebabnya ibu hamil juga harus memberi perhatian kepada makanan yang dimakan dan susu yang dipilih.

7. menutrisi janin
Janin didalam rahim ibu hamil memerlukan nutrisi yang cukup untuk tumbuh kembangnya di dalam perut ibu. Janin memerlukan asid folik, vitamin, protein dan karbohidrat yang di perolehnya dari makanan yang dimakan oleh ibu. Itu sebabnya selama hamil setiap ibu perlu banyak makan makanan yang berkhasiat. Air zam- zam yang diminum semasa hamil ternyata sangat baik janin. Ini kerana air zam - zam yang diminum mampu menutrisi janin di dalam perut ibu sehingga pengambilan nutrisi janin mencukupi dengan tambahan nutrisi dari air zam- zam.

Didalam islam semua diatur dengan sangat jelas, termasuk tata cara untuk minum air zam - zam dengan baik dan benar. Berikut ini langkah - langkah awalnya:
- Mendahulukan dengan tangan kanan jika ingin mengambil gelas yang berisi air zam- zam letakkan di tangan kanan dan minum sambil tubuh menghadap ke arah kiblat.
- Sebelum membaca bismillah terlebih dahulu kemudian benafas tiga kali sambil minum air zam - zam hingga terasa kenyang. Teruskan dengan membaca Khamdala.Baru selepas berdoa sesuai niat.


No comments:

Post a Comment

Popular Posts