Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Sunday 23 July 2017

Kardiomegali

Penyakit Kardiomegali adalah keadaan apabila jantung diperbesarkan. Istilah ini menerangkan gejala yang mungkin disebabkan oleh pelbagai penyakit asas. Orang yang mengalami cardiomegaly mungkin berasa berdebar-debar jantung, sesak nafas, keletihan badan, penambahan berat badan, lilitan abdomen yang meningkat, dan bengkak pada kaki.




Gejala-gejala ini tidak selalu hadir dalam setiap kes kardiomegali kerana terdapat juga pesakit yang tidak merasa apa-apa. Sekiranya tidak teruk, pesakit mungkin hanya mengalami gejala ringan selama beberapa tahun. Tetapi jika keparahan meningkat, cardiomegaly dapat menyebabkan sesak napas yang terus merosot.

Punca Kardiomegali
Beberapa masalah kesihatan yang boleh menyebabkan kardiomegali ialah:
- Hipertensi atau tekanan darah tinggi
- Penyakit jantung koronari
- Kekurangan injap jantung penyakit
- Sesak nafas
- Urusi pericardial atau pembentukan cecair di sekitar hati
- Gangguan tiroid
- Anemia
- Jangkitan virus jantung
- Cardiomyopathy semasa kehamilan
- Jangkitan HIV
- Penyakit buah pinggang
- Irama jantung abnormal
- Hemochromatosis atau beban besi
Daripada gangguan kesihatan di atas, hipertensi dan penyakit jantung koronari adalah dua faktor paling umum yang menyebabkan kardiomegali. Di samping itu, cardiomegaly juga berisiko untuk penagih alkohol dan penagih dadah dan orang yang mempunyai keluarga dengan sejarah pembengkakan jantung dan kardiomiopati.
Diagnosis Kardiomegali
Sekiranya anda merasakan gejala kardiomegali, lihat doktor untuk pemeriksaan. Untuk gejala sesak nafas yang teruk, kesakitan dada, atau pengsan, tindakan perubatan harus dilakukan dengan segera kerana mungkin tanda serangan jantung. Doktor juga akan melakukan pemeriksaan menggunakan stetoskop kerana jantung yang diperbesarkan dapat menghasilkan bunyi yang tidak normal.
Untuk mengetahui ketebalan otot jantung, saiz, dan fungsi pam, doktor boleh melakukan ujian susulan yang dipanggil echocardiogram. Di samping itu, untuk membantu mencari punca kardiomegali, doktor boleh melakukan ujian darah, terutamanya dalam kes kegagalan jantung kongestif, penyakit HIV, dan gangguan tiroid.

Diagnosis Kardiomegali
Sekiranya anda merasakan gejala kardiomegali, lihat doktor untuk pemeriksaan. Untuk gejala sesak nafas yang teruk, kesakitan dada, atau pengsan, tindakan perubatan harus dilakukan dengan segera kerana mungkin tanda serangan jantung.
Kaedah pemeriksaan lain yang juga boleh dilakukan untuk mengesan kejadian cardiomegaly adalah:
1- X-ray dada
2- Imbasan CT
3- Imbasan MRI
4- Catheterization jantung
5- Biopsi jantung

Rawatan Kardiomegali
Cardiomegaly lebih baik dirawat seawal mungkin apabila gejala dikesan agar kadar kejayaan lebih tinggi. Rawatan kardiomegali mungkin merangkumi pentadbiran atau pembedahan ubat, bergantung kepada tahap keadaan yang menyebabkannya.
- Diuretik untuk mengurangkan jumlah natrium dan air dalam badan anda, yang boleh membantu tekanan yang lebih rendah dalam arteri dan jantung.
- Digoxin untuk membantu meningkatkan fungsi pengepaman jantung dan mengelakkan dimasukkan ke hospital untuk gagal jantung dan antikoagulan pula untuk mengurangkan risiko pembekuan darah yang boleh menyebabkan serangan jantung atau stroke.
- Angiotensin-converting enzyme (ACE) inhibitor untuk menurunkan tekanan darah anda.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts