Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Thursday 27 July 2017

Astigmatisme

Astigmatisme adalah gangguan penglihatan yang diakibatkan cacat pada kelengkungan kanta atau kornea yang mengakibatkan pandangan diputarbelitkan atau kabur. Astigmatisme umumnya muncul ketika lahir, tetapi boleh juga disebabkan oleh kecederaan yang dialami oleh mata di kemudian hari atau sebagai komplikasi dari pembedahan mata. Penyakit yang menyebabkan berkurangnya ketajaman penglihatan dalam pelbagai julat jarak ini boleh dialami juga oleh seseorang yang menderita rabun jauh (myopia) atau rabun dekat (hipermetropi). Jika dibiarkan, astigmatisme boleh menimbulkan sakit kepala dan mata lelah, terutama ketika selepas menggunakan mata dalam waktu yang lama.

penyebab astigmatisme
Astigmatisme disebabkan kerana kanta atau kornea yang tidak lancar menyebabkan cahaya yang masuk ke mata, menjadi tidak fokus ketika diteruskan ke retina. Oleh kerana itu, pandangan yang dihasilkan menjadi kabur.
Berdasarkan letak kerosakannya, astigmatisme boleh dibezakan menjadi 2 jenis. Astigmatisme yang disebabkan oleh kecacatan pada kornea mata disebut astigmatisme korneal, sementara yang disebabkan oleh kecacatan pada lensa mata disebut astigmatisme lentikular.

Sedangkan berdasarkan jenis kerosakan, terdapat dua jenis astigmatisme, iaitu regular dan irregular. Astigmatisme regular adalah ketika satu sisi kornea mata lebih melengkung daripada sisi lain. Keadaan ini merupakan keadaan yang paling biasa ditemui dan boleh dirawat dengan menggunakan bantuan kaca mata atau kanta mata. Astigmatisme irregular adalah ketika kornea mata tidak rata tidak hanya di satu sisi, tetapi di seluruh permukaan kornea. Keadaan ini umumnya dicetuskan oleh kecederaan yang meninggalkan luka pada kornea. Keadaan ini boleh dirawat dengan menggunakan bantuan contact lens, tapi tidak dengan kaca mata.

Kes astigmatisme umumnya muncul sejak lahir, walau penyebab pasti kenapa keadaan ini muncul masih belum diketahui. Terdapat andaian bahawa astigmatisme bersifat keturunan di dalam keluarga. Keadaan ini juga lebih banyak ditemui pada bayi dengan berat badan rendah atau lahir pra-matang.

Beberapa punca yang boleh menyebabkan astigmatisme:

- Komplikasi akibat pembedahan mata.
- Kecederaan pada kornea akibat jangkitan.
- Keadaan pada kelopak mata yang mengganggu struktur kornea. Misalnya terdapat ketulan pada kelopak mata yang menekan kornea.
- Keratoconus dan keratoglobus, keadaan di mana kornea boleh berubah bentuk, baik mengggembung atau menipis.
- Keadaan mata lain yang mempengaruhi kornea atau kanta.

Astigmatisme umumnya boleh dikesan selepas melalui pemeriksaan mata rutin. Memandangkan astigmatisme boleh muncul ketika lahir, pemeriksaan mata secara rutin juga penting dilakukan khususnya pada bayi yang baru lahir dan kanak-kanak. Ditambah lagi, anak-anak mungkin tidak menyedari bahawa terdapat gangguan pada daya penglihatan mereka.
Beberapa pemeriksaan yang mungkin dilakukan untuk memastikan gejala dan memastikan diagnosis astigmatisme, antara lain ujian keratometer dan ujian ketajaman visual. Ujian ketajaman visual dilakukan untuk menguji ketajaman penglihatan terhadap suatu objek dari jarak tertentu dengan cara membaca suatu papan deretan huruf yang dikenali dengan nama Snellen chart. Ujian keratometer dilakukan untuk mengetahui keadaan cacat pada kornea dengan melihat seberapa fokus cahaya yang diteruskan oleh kornea ke retina.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts