Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Monday 17 July 2017

Penghidap Albinisme

Albinisme adalah suatu kelainan yang berlaku pada saat kelahiran di mana penderita mengalami kekurangan melanin atau tidak mempunyai pigmen sama sekali. Keadaan ini menjadikan rambut, kulit, dan mata pesakit kelihatan sangat pucat, sehingga ia cenderung putih.

Albinisme boleh ditanggung oleh mana-mana kumpulan etnik di dunia. Istilah "albino" umumnya lebih biasa di telinga komuniti yang merujuk kepada orang yang mengalami gangguan ini.

Walaupun albinisme tidak dapat disembuhkan untuk kehidupan, keadaan ini tidak menghalang penghidap daripada menjalani kehidupan normal.



Gejala Albinisme
Warna kulit dan rambut penderita albinisme berbeza-beza, bergantung kepada tahap melanin yang dihasilkan oleh badan. Walaupun penghidap albinisme biasa kita mempunyai kulit pucat yang khas dengan rambut pirang, ada juga yang mempunyai rambut coklat.
Oleh kerana kekurangan pigmen melanin, kulit penderita albinisme mudah dibakar jika terdedah kepada cahaya matahari langsung. Bagi orang yang mempunyai albinisme, pendedahan matahari ini tidak boleh dipandang rendah kerana tidak mustahil boleh membawa kepada komplikasi yang lebih serius, iaitu kanser kulit.

Walaupun di mata, kekurangan pigmen melanin bukan sahaja dapat mengubah warna iris (biasanya kelabu atau biru pucat), tetapi juga boleh menyebabkan pandangan terganggu dan sensitif terhadap cahaya. Sesetengah contoh keadaan mata yang boleh timbul daripada albinisme adalah kebolehlihatan, mata yang dekat, mata silinder, juling, dan nystagmus (pergerakan berirama yang tidak terkawal) dari sisi ke sisi.

Kerosakan visual ini boleh menjejaskan keupayaan bayi untuk mempelajari gerakan, seperti merangkak atau mengambil objek. Selalunya kanak-kanak dengan albinisme kelihatan janggal kerana penglihatan yang cacat.

Punca Albinism
Albinisme disebabkan oleh perubahan atau mutasi di salah satu gen yang bertanggungjawab untuk penghasilan melanin oleh sel-sel melanosit yang terdapat di mata dan kulit. Hasil daripada perubahan gen ini, pengeluaran melanin menjadi terganggu (berkurang secara drastik atau tidak sama sekali).
Terdapat dua jenis utama albinisme, iaitu albinisme okular dan okulokutaneus. Albinisme okular adalah spesies yang jarang berlaku. Keadaan ini lebih memberi kesan kepada penglihatan penderita daripada menyebabkan perubahan warna kulit, rambut, atau mata. Iaitu, pesakit hanya mengalami gangguan visual. Tetapi dalam penampilan, warna kulit, rambut, dan mata orang seperti orang biasa, walaupun ada bahagian kecil yang terlihat sedikit lebih pucat. Albinisme okular disebabkan oleh mutasi gen pada kromosom X dan kebanyakan penghidap adalah lelaki.

Rawatan Albinism
Walaupun tiada ubat untuk albinisme, rawatan atau rawatan adalah bertujuan untuk memaksimumkan penglihatan penderita dan melindungi kulit mereka.
Kebanyakan bayi dengan albinisme akan mengalami masalah penglihatan yang teruk untuk beberapa bulan selepas bersalin. Selepas itu, wawasan akan meningkat dengan ketara walaupun ia tidak akan mencapai tahap penglihatan yang normal. Oleh itu, orang-orang dengan albinisme biasanya mempunyai seumur hidup untuk memakai cermin mata atau kanta lekap yang ditetapkan oleh pakar mata mengikut syarat-syarat yang berkaitan, seperti yang khusus untuk jarak dekat, berpandangan jauh, atau silinder, dan menjalani peperiksaan mata biasa setiap tahun.

Sekiranya anda mengalami albinisme dan pengalaman photophobia (penglihatan sensitif matahari), doktor anda mungkin mengesyorkan memakai cermin mata hitam yang dapat mengatasi kacamata ultraviolet atau gelap. Mengendalikan albinisme melalui pembedahan biasanya jarang berlaku. Walaubagaimanapun, untuk beberapa keadaan, seperti squint dan nystagmus, pembedahan pembaikan otot mata mungkin disyorkan agar tidak kelihatan jelas dari luar.

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan mata yang perlu dilakukan secara rutin setiap tahun, pemeriksaan kulit juga penting bagi penghidap albinisme supaya doktor tahu berapa risiko kanser kulit mereka, dan memberikan nasihat pencegahan. Jika anda adalah penghidap albinisme, jangan melakukan aktiviti luar semasa cuaca panas. Sekiranya terpaksa keluar, sentiasa menggunakan krim dan pakaian pelindung matahari yang dapat melindungi diri mereka dari pendedahan langsung kepada cahaya matahari.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts