Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Thursday 20 July 2017

Tanda Ibu Kehamilan

Tanda-tanda kehamilan merupakan saat yang paling dinantikan oleh seorang perempuan yang menginginkan dirinya mempunyai seorang buah hati dambaan keluaga (family hoping). Dengan terjadinya kehamilan menandakan bahawa pasangan suami isteri mempunyai tahap kesuburan yang baik dan hal ini juga menandakan bahawa mereka tidak mempunyai masalah kesihatan yang bermakna.

Dengan datangnya tanda-tanda kehamilan, hadirnya seorang buah hati dalam keluarga mereka tinggalah menunggu waktu. Keluarga terasa semakin lengkap dengan kehadiran buah hati yang dinanti. Namun ada kalanya, pasangan suami isteri belum mengetahui secara betul mengenai tanda-tanda kehamilan ini. Mereka kadang masih bingung membedakan mana tanda-tanda kehamilan (pregnancy symptoms) sebenarnya dengan tanda akan datang haid, kerana banyak kes terjadi bahawa tanda-tanda kehamilan biasanya mirip dengan tanda-tanda akan datang haid. Kejahilan mengenai hal ini juga menyebabkan beberapa kes terjadinya keguguran (miscarriage).

Hal ini disebabkan masih dilakukannya suatu aktiviti atau pengambilan makanan yang seharusnya tidak boleh dilakukan semasa kehamilan, padahal sebetulnya dia sudah mengalami kehamilan. Dengan kejahilan akan tanda-tanda kehamilan juga mengakibatkan persiapan yang matang menyongsong kehamilan menjadi terabai. Sebaliknya, banyak kes para keluarga stress kerana tanda-tanda yang sudah dianggapnya sebagai sebuah tanda kehamilan, ternyata sesudah dilakukan beberapa kali test ternyata hasilnya negatif. Bayangan dan dambaan kehamilan yang mereka tunggu akhirnya menjadi sirna.

Banyak para perempuan menilai bahawa tanda-tanda kehamilan hanya melihat dari satu sisi saja, yaitu terlambat datangnya haid. Memang betul, salah satu tanda-tanda kehamilan ini adalah terlambatnya haid. Namun, terlambat haid ini juga bukan hanya disebabkan oleh kehamilan saja, banyak perkara yang mempengaruhinya, pola makan, stress, keletihan, adanya gangguan hormon dan sebagainya. Nah, untuk lebih memastikan lagi, selain terlambatnya haid, cermati pula tanda-tanda kehamilan yang lain.

Selain itu, pada dasarnya tanda kehamilan ini pun dibagi lagi menjadi 3 bahagian diantaranya adalah tanda kehamilan yang tidak pasti, tanda kemungkinan kehamilan dan yang terakhir barulah anda boleh mengetahui tanda kehamilan yang pasti. Nah, untuk lebih memastikan lagi, selain terlambatnya datang bulan, tanda kehamilan yang umum atau yang belum pasti dapat kita ketahui dari mengenali beberapa tanda dibawah ini, seperti misalnya:

Perubahan Pada Payudara
Jika terjadi kehamilan, maka payudara akan membesar, hal ini disebabkan oleh peningkatan pengeluaran hormon estrogen dan progesteron. Selain itu keadaan payudara juga akan terasa makin lembut, hal ini menimbulkan rasa sensitif yang lebih tinggi, sehingga payudara akan terasa sakit atau sakit ketika dipegang. Puting susu membesar pula dan warnanya akan semakin gelap, kadang juga terasa gatal. Urat pada payudara juga akan terlihat akibat penegangan payudara.
Selain itu terjadi aktiviti hormon HPL (Human Placental Lactogen). Hormon tersebut dihasilkan oleh tubuh apabila ibu mengalami kehamilan untuk mempersiapkan ASI bagi bayi anda ketika dilahirkan ke dunia.

Munculnya bercak darah atau flek yang diikuti kejang perut
Tompok darah ini muncul sebelum haid yang akan datang, biasanya berlaku antara 8-10 hari setelah berlakunya ovulasi. Tompok darah ini disebabkan oleh implantasi (implantation bleeding) atau menempelnya embrio pada dinding rahim. Munculnya bercak darah pada masa kehamilan kadang disalah ertikan sebagai haid.
Selain itu, keluarnya bercak darah biasanya diikuti oleh kram perut. Kejang perut pada keadaan terjadinya kehamilan akan berlaku secara teratur. Dan keadaan kejang perut ini, akan terus berlanjutan sampai kehamilan trimester kedua, sampai letak uterus kedudukannya berada ditengah dan disangga oleh panggul.

Loya dan muntah (Morning sicknes)

Kira-kira 50% wanita yang mengalami kehamilan akan mempunyai tanda-tanda ini. Pemicunya adalah peningkatan hormon secara tiba-tiba dalam aliran darah. Hormon tersebut adalah HCG (Human chorionic gonadotrophin). Selain dalam darah, peningkatan hormon ini juga berlaku pada saluran air kencing. Makanya, alat test pack kehamilan dilakukan melalui media air seni, hal ini dilakukan untuk mengukur terjadinya peningkatan kadar hormon HCG tersebut. Peningkatan hormon ini akan mengakibatkan kesan pedih pada lapisan perut dan menimbulkan rasa mual. Rasa mual ini biasanya akan menghilang memasuki kehamilan trimester kedua. Jika, rasa mual dan muntah masih terjadi pada usia kehamilan trimester kedua, sebaiknya periksakan dan konsultasikankonsultasikan mengenai hal
ini kepada doktor anda, kerana akan mengganggu kehamilan anda.
Loya dan muntah ini biasa morning sickness kerana biasanya terjadi pada saat di pagi hari. Namun kenyataannya, mual dan muntah boleh terjadi pada siang dan malam hari juga. Malah morning sickness berlaku hanya apabila si ibu mencium aroma atau minyak wangi tertentu.

Sering kencing
Selepas haid terlambat satu hingga dua minggu, keinginan untuk buang air kecil menjadi lebih kerap daripada kebiasaannya. Ini disebabkan janin yang tumbuh di rahim menekan pundi kencing dan akibat adanya peningkatan peredaran darah. Selain itu pundi kencing lebih cepat dipenuhi oleh air kencing dan keinginan untuk buang air kecil menjadi lebih kerap. Peningkatan rasa buang air kecil juga disebabkan oleh peningkatan hormon kehamilan. Walaupun buang air kecil ini sering, jangan sampai menghadkan atau menahannya. Selain itu hindarkan dehidrasi dengan lebih meningkatkan pengambilan cecair ke dalam tubuh

Sakit kepala
Gangguan pusing dan sakit kepala yang sering dirasakan oleh ibu hamil diakibatkan oleh faktor fizikal; rasa lelah, mual, lapar dan tekanan darah, rendah. Sedangkan penyebab emosional iaitu adanya perasaan tegang dan tertekan. Selain itu peningkatan bekalan darah ke seluruh tubuh juga boleh menyebabkan pusing saat ibu berubah kedudukan.

Rasa letih dan tidur berlebih
Rasa letih dan mengantuk pada ibu hamil selain disebabkan oleh perubahan hormon, juga akibat prestasi dari beberapa organ vital seperti buah pinggang, jantung, dan paru-paru, semakin bertambah. Organ-organ vital ini tidak hanya bekerja untuk mencukupi keperluan ibu saja, namun juga untuk pertumbuhan dan perkembangan janin. Perut ibu yang semakin membesar seiring dengan bertambahnya usia kehamilan juga memberikan beban tersendiri bagi tubuh ibu.

sembelit
Sembelit terjadi akibat peningkatan hormon progesteron. Hormon ini selain mengendurkan otot-otot rahim, juga memberi kesan pada mengendurnya otot dinding usus sehingga menyebabkan sembelit atau susah buang air besar. Namun keuntungan dari keadaan ini adalah membolehkan peyerapan nutrisi yang lebih baik pada masa hamil.

Rasa gerakan janin

Tanda yang pertama yang menunjukkan adanya kehamilan dengan pasti adalah gerakan janin. Adapun guna mengetahui tanda ini anda boleh melakukan pemeriksaan ultrasound ke pakar sakit puan. Bahkan doktor kandungan atau bisan boleh mengetahui gerakanuntuk boleh menentukan kehamilan yang sihat. Jadi demikian, pemeriksaan ultrasound bukan hanya digunakan untuk mengetahui jenis kelamin bayi sahaja tetapi juga kesihatan kehamilan ibu dengan lebih baik.

memastikan anda hamil atau tidak. Sebaiknya segeralakn lakukan tinfakan. Dibawah ini ada beberapa cara yang boleh dilakukan untuk mengetahui ujian kehamilan dengan benar.

Lakukan ujian urin untuk memastikan adanya kehamilan dalam rahim anda cara pertama yang dapat dilakukan adalah dengan melakukan ujian air kencing. Guna melakukan ujian ini ada beberaa perkara yang perlu diperhatikan, yakni si proses pengetesannya itu sendiri, waktu pengetesan dan membaca hasil tesnya. Adapun ujian HCG atau ujian urn pada kehamilan ini adalah bentuk ujian kehamilan dengan menguci kewujudan HCG (Human Chorionic Gonadotrphin).

HCG adalah hormon yang dihasilkan oleh plasenta begitu embrio mula melekat pada dinding rahim. Hormon sebahagian dikeluarkan melalui air sendi ibu yang tengah hamil. Untuk melakukan ujian kehamilan melalui air kencing anda boleh menggunakan test kehamilan yang saat ini banyak dijual dipasaran. Alat ini dikenal dengan sebutan test pack. Untuk boleh mendapatkan alat ujian kehamilan ini anda boleh membelinya di farmasi atau kedai ubat.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts