Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Friday 7 July 2017

Escherichia Coli


Escherichia coli atau sering disebut dengan nama E. coli adalah sejenis bakteria yang umum dijumpai di dalam usus manusia yang sihat. Bakteria E. coli sendiri terdapat beberapa jenis. dan kebanyakan daripada bakteria ini tidak berbahaya. Meski demikian, sebahagian di antaranya boleh menyebabkan keracunan makanan dan jangkitan yang cukup serius.

Beberapa ketegangan bakteria E. coli boleh menghasilkan racun yang cukup berbahaya dan boleh menyebabkan keadaan yang serius. Salah satunya adalah galur bakteria E. coli 0157 sebagai jenis yang boleh membahayakan tubuh, seperti mengakibatkan cirit-birit bercampur darah, kejang perut, serta muntah.


Jangkitan bakteria E. coli yang terjadi pada manusia biasanya berasal dari makanan dan minuman yang tercemar, terutama sayur-sayuran mentah dan juga daging yang kurang matang. Untuk mengurangkan risiko mengalami jangkitan usus, persiapan memasak dan kebersihan makanan sangat penting untuk dijaga. Gejala-gejala mengakibatkan jangkitan E. Coli Gejala jangkitan bakteria E. coli biasanya bermula tiga hingga empat hari selepas tubuh terpapar oleh bakteria, tapi anda akan mula merasa sakit pada satu hari sehingga lebih daripada satu minggu kemudian. Berikut ini adalah gejala-gejala yang muncul akibat jangkitan E. coli: - Perut kejang. - Cirit-birit, dengan tahap keparahan ringan hingga teruk, dan bahkan berdarah. - Kehilangan selera makan. - Mual dan muntah. - Demam. - Keletihan.
Gejala-gejala ini biasanya berlangsung hingga satu minggu jika tidak berlaku komplikasi, tetapi beberapa jangkitan E. coli boleh sangat berbahaya. Semua orang yang mengalami jangkitan E. coli berisiko terhadap komplikasi, tetapi komplikasi lebih cenderung terjadi pada anak-anak. Hal ini disebabkan kanak-kanak lebih susah untuk bertahan ketika kehilangan banyak cecair dan darah akibat muntah dan cirit-birit. Salah satu komplikasi yang serius dan boleh membahayakan nyawa dari jangkitan E. coli adalah sindrom hemolitik uremic, iaitu sebuah keadaan ketika sel darah merah menjadi rosak dan boleh mengakibatkan kegagalan buah pinggang.

Punca individu dijangkiti E. coli Sebahagian jenis dari bakteria tersebut boleh menyebabkan berlakunya jangkitan. Jangkitan yang disebabkan oleh E. coli boleh berlaku walaupun anda hanya menelan sebahagian kecil makanan atau air yang sudah tercemar. Misalnya, anda boleh dijangkiti meski hanya memakan sedikit daging yang kurang matang atau kerana menelan sedikit air dari kolam renang umum yang tercemar. Di antara banyaknya jenis bakteria E. coli, ada sebahagian yang boleh menyebabkan cirit-birit. Beberapa jenis E. coli, termasuk di antaranya E. coli 0157, menghasilkan racun yang mampu merosakkan dinding dari usus kecil dan mengakibatkan berlakunya cirit-birit yang bercampur dengan darah. Berikut ini beberapa cara yang boleh menyebabkan bakteria masuk ke tubuh manusia. a) Melalui makanan tercemar. Cara yang paling umum bagi seseorang boleh dijangkiti bakteria E. coli adalah melalui makanan yang tercemar, misalnya mengambil daging giling yang tercemar bakteria E. coli dari usus binatang, meminum susu mentah, dan memakan produk-produk mentah, terutama sayur-sayuran bayam dan salad.
b) Melalui air yang tercemar. Najis manusia dan binatang boleh mencemari air tanah dan juga air di permukaan. Rumah dengan telaga peribadi sangat berisiko tercemar bakteria E. coli kerana biasanya tidak mempunyai sistem pembasmi bakteria. Kolam renang atau tasik yang tercemar dengan najis juga boleh menjangkiti seseorang dengan bakteria E. coli. c) Binatang. Orang-orang yang bekerja dengan binatang, terutama lembu, kambing, dan domba, lebih berisiko terkena jangkitan bakteria E. coli. Mereka yang bekerja dengan binatang-binatang ini, atau berada di persekitaran dengan kumpulan binatang ini harus lebih rajin mencuci tangan dengan bersih.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts