Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Sunday 9 July 2017

Motivasi Diri Sendiri

Memberi motivasi kepada diri sendiri adalah cara terbaik untuk menghadapi halangan dalam hidup. Sebab, akan ada fasa dalam kehidupan anda di mana anda akan mencari diri anda terperangkap dan tidak boleh mengelakkan situasi yang tidak mengenakkan. Berikut adalah lima cara ampuh untuk memberi motivasi kepada diri sendiri dan menguatkan mental anda. Sehingga ketika ada masalah datang, anda boleh mengatasinya dengan tenang.


1. Menghargai tindakan yang telah anda ambil
Setiap kali anda melakukan sesuatu yang baik, seperti menyelesaikan tugas tepat waktu, hargailah pencapaian itu. Perlu diingat bahawa menghargai diri sendiri adalah cara terbaik untuk memberi motivasi kepada diri anda.

2. Sentiasa bermotivasi dalam melakukan segala hal
Jika anda ingin memberi motivasi kepada diri anda, anda perlu sentiasa bermotivasi dalam melakukan segala hal. Oleh kerana itu, anda pun harus selalu menunjukkan sikap semangat anda pada segala perkara yang anda lakukan.

3. Tetap mengejar cita-cita
Anda harus terus-menerus mencabar diri anda, sehingga anda tetap bermotivasi dalam menjalani kehidupan anda. Jika anda telah berjaya mencapai salah satu impian anda, jangan berhenti bermimpi. Capailah hal lain yang belum pernah anda raih sebelumnya. Dengan begitu, anda akan tetap bermotivasi dalam segala hal dalam hidup anda.

4. Selalu waspada
Jangan lepaskan kenikmatan yang kecil dan hanya memberi tumpuan pada tugas besar sahaja. Mulakan hari anda dengan tugas-tugas kecil seperti membersihkan bilik anda atau menata pakaian di almari. Hal itu seolah-olah tidak begitu penting, namun ia akan membuat anda lebih waspada pada hidup anda. Jadi, ketika anda mula bekerja, anda akan keluar dari sikap malas dan lebih bersemangat dalam mencapai matlamat anda.

5. Tidak membandingkan diri anda dengan orang lain
Alih-alih membandingkan diri dengan orang lain, anda seharusnya lebih menumpukan pada pencapaian anda. Setiap orang mempunyai jalan berbeza dalam menempuh apa yang mereka cita-citakan. Maka, anda perlu menjadi lebih baik dari hari ke hari, sehingga anda selalu termotivasi untuk mencabar kemampuan anda.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts