Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Tuesday 11 July 2017

Sindrom Nefrotik


Tahukah anda maksud sindrom nefrotik? Sindrom nefrotik adalah gangguan buah pinggang yang menyebabkan tubuh manusia kehilangan terlalu banyak protein yang dibuang melalui air kencing. Walaupun jarang berlaku, sindrom nefrotik boleh dialami oleh sesiapa sahaja. Sindrom nefrotik umumnya dikesan pertama kali pada anak-anak, terutama yang berusia antara 2 hingga 5 tahun. Selain kandungan protein dalam air kencing, ada beberapa gejala dan perubahan fizikal yang dapat menunjukkan sindrom nefrotik. Di antaranya adalah:

- Pengumpulan cecair atau edema. Berkurangnya kadar protein dalam darah akan melambatkan aliran air dari rangkaian tubuh untuk masuk ke pembuluh darah. Akibatnya, air akan terkumpul di rangkaian tubuh dan menyebabkan pembengkakan, terutama di sekitar mata, pergelangan kaki, dan kaki. Pembentukan ini juga boleh mencetuskan kenaikan berat badan.
- Perubahan pada air kencing. Kerana mengandungi protein yang tinggi, air kencing biasanya akan berbuih. Selain itu, kanak-kanak yang menderita sindrom nefrotik seringkali mengalami penurunan jumlah dan kekerapan kencing.
- Terdedah terkena jangkitan. Antibodi merupakan salah satu jenis protein dalam darah yang berfungsi untuk melawan jangkitan. Apabila jumlah protein dalam darah menurun, antibodi juga akan berkurang jumlahnya sehingga pesakit akan lebih terdedah untuk mengalami jangkitan.
- Pembekuan darah. Protein-protein penting yang berfungsi untuk mencegah darah beku juga akan ikut terbuang melalui air kencing pada pesakit sindrom nefrotik. Akibatnya, risiko untuk terjadinya keadaan serius akibat pembekuan darah pun akan meningkat.
- Tekanan darah tinggi. Buah pinggang merupakan salah satu organ penting yang berfungsi untuk mengatur tekanan darah dalam tubuh. Gangguan pada buah pinggang akan berisiko untuk meningkatkan tekanan darah seseorang. Selain itu, perubahan keseimbangan protein dalam darah juga turut mencetuskan terjadinya tekanan darah tinggi.

Punca terjadi sindrom nefrotik
Pada keadaan normal, air kencing biasanya tidak mengandungi protein. Glomeruli atau sekumpulan pembuluh darah dalam buah pinggang akan menapis darah dan memisahkan zat yang diperlukan tubuh dari zat-zat buangan lain yang harus dibuang dari tubuh. Tetapi jika berlaku kerosakan atau 'kebocoran' pada glomeruli, tubuh akan kehilangan fungsi penapisan tersebut, sehingga protein-protein yang seharusnya ditapis menjadi ikut keluar bersama air kencing.
Kerosakan pada glomeruli inilah yang merupakan penyebab utama sindrom nefrotik. Terdapat pelbagai jenis penyakit serta keadaan kesihatan yang boleh menyebabkan kerosakan tersebut, di antaranya:

- Perubahan sekurang-kurangnya pada glomeruli. Disebut perubahan minimum kerana keadaan buah pinggang kelihatan normal semasa dilihat di bawah mikroskop, namun terdapat sedikit perubahan pada glomeruli yang menyebabkan kebocoran protein. Walaupun belum pasti, namun penyebab perubahan sekurang-kurangnya pada glomeruli ini diduga diakibatkan oleh gangguan pada sistem kekebalan tubuh. Dianggarkan kira-kira 90 peratus sindrom nefrotik pada kanak-kanak disebabkan oleh penyakit ini.
- Glomerulosklerosis segmental atau fokal. Ini merupakan keadaan di mana terbentuk rangkaian parut pada glomeruli. Sekitar 10% sindrom nefrotik disebabkan oleh keadaan ini. Parut kemungkinan disebabkan oleh gangguan genetik atau akibat penyakit kronik lain.
- Nefropati membranosa atau glomerulonefritis membranosa. Penyakit ini menyebabkan penebalan pada membran glomeruli dan merupakan penyebab umum sindrom nefrotik pada pesakit dewasa.
- Keadaan lain yang boleh menyebabkan kerosakan glomeruli, seperti nefropati diabetes atau komplikasi buah pinggang akibat diabetes, lupus, anemia bulan sabit, HIV, hepatitis, sifilis, berapa jenis kanser (misalnya leukemia, myeloma dan limfoma) atau kesan sampingan ubat-ubat tertentu, seperti ubat antiinflamasi bukan steroid (OAINS) atau ubat pereda jangkitan lain.

Untuk mengetahui sindrom nefrotik, 3 pemeriksaan ujian dijalankan seperti:
1) Ujian air kencing. Kadar protein yang tinggi dalam air kencing menunjukkan sindrom nefrotik. Ujian ini menggunakan sebuah alat yang dinamakan anda biasanya diminta untuk memberikan sampel-sampel air kencing selama 24 jam untuk memastikan diagnosis. Pesakit sindrom nefrotik umumnya akan menunjukkan kadar protein yang tinggi dalam air kencing.
2) Ujian darah. Umumnya, pesakit sindrom nefrotik akan mempunyai kadar albumin yang rendah dalam darah. Ujian darah juga digunakan untuk menilai fungsi buah pinggang.
3) Biopsi buah pinggang. Prosedur ini digunakan untuk mengambil sampel tisu pada buah pinggang yang kemudian akan diperiksa di makmal.

Pengendalian sindrom nefrotik berbeza-beza untuk setiap pesakit. Penentuan jenis rawatan bergantung pada penyakit yang menyebabkan keadaan tersebut.
Doktor umumnya menganjurkan ubat-ubatan untuk mengurangkan gejala atau mengatasi komplikasi yang anda alami. Contoh ubat-ubatan tersebut adalah:
- Diuretik yang berfungsi untuk membuang cecair yang berlebihan dari dalam tubuh melalui air kencing.
- Ubat antihipertensi untuk menurunkan tekanan darah tinggi.
- Ubat antikoagulan yang digunakan untuk menurunkan risiko penggumpalan darah.
- Steroid untuk menangani keradangan atau glomerulonefritis perubahan minimum.
- Imunosupresan yang digunakan untuk mengurangkan keradangan dan menekan respons abnormal dari sistem kekebalan tubuh.
- Penisilin untuk menekan risiko jangkitan dalam tubuh.


No comments:

Post a Comment

Popular Posts