Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Tuesday 25 July 2017

Khalifah Ar Rasyidin

Tentu anda sudah pasti tahu tentang kehebatan 4 Khalifah Ar Rasyidin, sewaktu belajar semasa sekolah menengah dalam subjek sejarah dan pendidikan agama Islam atau masa dalam sekolah agama/tahfiz. Khulafaur Rasyidin atau Khalifah Ar-Rasyidin adalah empat orang khalifah (pemimpin) pertama agama Islam, yang dipercayai oleh umat Islam sebagai penerus kepemimpinan setelah Nabi Muhammad SAW wafat. Empat orang tersebut adalah para sahabat dekat Muhammad SAW yang tercatat paling dekat dan paling dikenali dalam membela ajaran yang dibawanya di saat masa kerasulan Muhammad SAW. Keempat khalifah tersebut dipilih bukan berdasarkan keturunannya, melainkan berdasarkan konsensus bersama umat Islam. Prosedur pemilihan terhadap masing-masing khalifah tersebut berbeza-beza, hal tersebut terjadi kerana para sahabat menganggap tidak ada rujukan jelas yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad SAW tentang cara pemilihan / penggantian kepimpinan Islam sepeninggal beliau SAW. Namun penganut paham Syi'ah meyakini bahawa Muhammad SAW dengan jelas menunjuk Ali bin Abi Talib (khalifah ke-4) dan keturunan beliau SAW dari garis Ali bin Abi Talib lah yang akan meneruskan kepemimpinannya atas umat Islam, mereka merujuk kepada salah satu hadis Ghadir Khum .

Secara rasmi, istilah Khulafaur Rasyidin merujuk pada empat orang khalifah pertama Islam, namun sebahagian ulama menganggap bahawa Khulafaur Rasyidin atau khalifah yang mendapat petunjuk tidak terhad pada keempat orang tersebut di atas, tetapi boleh termasuk pula para khalifah setelahnya yang kehidupannya benar-benar sesuai dengan petunjuk al -Quran dan sunnah. Salah seorang yang oleh kesepakatan banyak ulama dapat diberi gelar khulafaur rasyidin adalah Umar bin Abdul-Aziz, khalifah Bani Umayyah ke-8.

*Abu Bakar Ash-Shiddiq
Abu Bakar ash-Shiddiq (573 - 634 M, menjadi khalifah 632 - 634 M) lahir dengan nama Abdus Syams, "Abu bakar" adalah gelaran yang diberikan masyarakat muslim kepadanya. Nama aslinya adalah Abdullah bin Abi Quhafah ". Ia mendapat gelar" as-Siddiq "setelah masuk Islam. Nama sebelum muslim adalah" Abdul Ka'bah ". Ibunya bernama" Salma Ummul Khair ", yaitu anak dari paman" Abu Quhafah ". Abu bakar adalah khalifah pertama Islam setelah wafatnya Nabi Muhammad SAW. ia adalah salah seorang petinggi Mekkah dari suku Quraisy. setelah memeluk Islam namanya diganti oleh Muhammad menjadi Abu bakar. ia digelari Ash- Shiddiq yang berarti yang dipercayai setelah ia menjadi orang pertama yang mengakui peristiwa Isra 'Mi'raj.

Ia juga adalah orang yang dilantik oleh Muhammmad SAW untuk menemaninya hijrah ke Yatsrib. Ia dicatat sebagai salah satu Sahabat Muhammad SAW yang paling setia dan terdepan dalam melindungi para pemeluk Islam bahkan terhadap sukunya sendiri.

Ketika Muhammad SAWsakit keras, Abu Bakar adalah orang yang ditunjuk olehnya untuk menggantikannya menjadi Imam dalam Shalat. Hal ini menurut sebahagian besar ulama merupakan petunjuk dari Nabi Muhammad SAW agar Abu Bakar diangkat menjadi penerus kepemimpinan Islam jika beliau SAW meninggal. Ketika Nabi Muhammad SAW meninggal dunia, terjadi perdebatan siapa yang akan meneruskan kepimpinan Islam selama 3 hari lamanya, yang akhirnya menghasilkan keputusan bersama umat Islam pada masa itu, Abu Bakar diangkat sebagai pemimpin pertama umat Islam sepeninggal Muhammad SAW. Abu Bakar memimpin selama dua tahun dari tahun 632 M sejak kematian Muhammad SAW hingga tahun 634 M.

Selama dua tahun masa kepemimpinan Abu Bakar, masyarakat Arab di bawah Islam mengalami kemajuan pesat dalam bidang sosial, budaya dan penguatkuasaan undang-undang. Selama masa kepemimpinannya pula, Abu Bakar berhasil memperluas daerah kekuasaan Islam ke Parsi, sebahagian Jazirah Arab hingga menaklukkan sebagian daerah kekaisaran Bizantium. Abu Bakar meninggal dunia ketika berusia 61 tahun pada tahun 634 M akibat sakit yang dialaminya.

Abu Bakar menjadi khalifah hanya selama dua tahun. Pada tahun 634 M ia meninggal dunia. Masa sesingkat itu terjadi masalah dalam negeri terutama tantangan yang disebabkan oleh suku-suku bangsa Arab yang tidak mau tunduk lagi kepada pemerintah Madinah sepeninggal Nabi Muhammad SAW. Mereka menganggap bahawa perjanjian yang dibuat dengan Nabi Muhammad SAW, dengan sendirinya batal setelah Nabi SAW wafat. Kerana itu mereka menentang Abu Bakar. Kerana sikap keras kepala dan penentangan mereka yang dapat membahayakan agama dan pemerintahan, Abu Bakar menyelesaikan persoalan ini dengan apa yang disebut Perang Riddah (perang melawan kemurtadan). Khalid bin Al-Walid adalah panglima yang banyak berjasa dalam Perang Riddah ini.
Kuasa pada masa Khalifah Abu Bakar, sebagaimana pada masa Rasulullah SAW, bersifat sentral; kuasa legislatif, eksekutif dan yudikatif terpusat di tangan khalifah. Selain menjalankan roda pemerintahan, Khalifah juga melaksanakan undang-undang yang telah ditetapkan dalam Al-Qur'an dan as-sunnah. Walaupun demikian, seperti juga Nabi Muhammad SAW, Abu Bakar selalu mengajak sahabat-sahabat besarnya bermusyawarah.

Setelah menyelesaikan urusan perang dalam negeri, barulah Abu Bakar mengirim kekuatan ke luar Semenanjung Arab. Khalid bin Walid dihantar ke Iraq dan dapat menguasai wilayah al-Hirah pada tahun 634 M. Ke Syria dihantar ekspedisi di bawah pimpinan empat panglima iaitu Abu Ubaidah ibnul Jarrah, Amr ibnul 'Ash, Yazid bin Abi Sufyan dan Syurahbil. Sebelumnya pasukan dipimpin oleh Usamah bin Zaid yang masih berusia 18 tahun. Untuk mengukuhkan tentera ini, Khalid bin Walid diperintahkan meninggalkan Iraq, dan melalui gurun pasir yang jarang dijalani, ia sampai ke Syria.

*Umar Bin Khattab
Umar bin Khattab (586/590 - 644 M, menjadi khalifah 634 - 644 M) adalah khalifah ke-2 dalam sejarah Islam. pengangkatan umar bukan berdasarkan konsensus seperti Abu Bakar tetapi berdasarkan surat wasiat yang ditinggalkan oleh Abu Bakar. Hal ini tidak menimbulkan pertentangan bermakna di kalangan umat Islam pada masa itu kerana umat Islam pada masa itu sangat mengenal Umar sebagai orang yang paling dekat dan paling setia membela ajaran Islam. Hanya segelintir kaum, yang kelak menjadi golongan Syi'ah, yang tetap berpendapat bahawa seharusnya Ali bin Abi Talib lah yang seharusnya menjadi khalifah. Umar memerintah selama sepuluh tahun dari tahun 634 hingga 644.

Ketika Abu Bakar sakit dan merasa ajalnya sudah dekat, ia bermusyawarah dengan para pemuka sahabat, kemudian mewasiatkan agar tongkat kepemimpinan Islam diserahkan kepada Umar bin Khatthab sebagai penggantinya dengan maksud untuk mencegah kemungkinan terjadinya perselisihan dan perpecahan di kalangan umat Islam. Kebijaksanaan Abu Bakar tersebut ternyata diterima masyarakat yang segera secara beramai-ramai membaiat Umar. Umar menyebut dirinya Khalifah Rasulillah (pengganti dari Rasulullah). Ia juga memperkenalkan istilah Amir al-Mu'minin (petinggi orang-orang yang beriman).

Di zaman Umar gelombang pengembangan (perluasan daerah kekuasaan) pertama berlaku; ibu kota Syria, Damsyik, jatuh tahun 635 M dan setahun kemudian, setelah tentera Byzantine kalah di pertempuran Yarmuk, seluruh kawasan Syria jatuh ke bawah kekuasaan Islam. Dengan memakai Syria sebagai pangkalan, pengembangan diteruskan ke Mesir di bawah pimpinan 'Amr bin' Ash dan ke Iraq di bawah pimpinan Sa'ad bin Abi Waqqash. Iskandariah (Alexandria), ibu kota Mesir, ditakluk tahun 641 M. Dengan demikian, Mesir jatuh ke bawah kekuasaan Islam. Al-Qadisiyah, sebuah bandar berhampiran Hirah di Iraq, jatuh pada tahun 637 M. Dari sana serangan dilanjutkan ke ibu kota Parsi, al-Madain yang jatuh pada tahun itu juga. Pada tahun 641 M, Moshul dapat dikuasai. Dengan demikian, pada masa kepemimpinan Umar Radhiallahu 'anhu, wilayah kekuasaan Islam sudah meliputi Jazirah Arabia, Palestin, Syria, sebahagian besar wilayah Persia, dan Mesir.

Kerana perluasan daerah berlaku dengan cepat, Umar segera mengatur pentadbiran negara dengan mencontohi pentadbiran yang sudah berkembang terutama di Parsi. Pentadbiran pemerintahan diatur menjadi lapan wilayah provinsi: Makkah, Madinah, Syria, Jazirah Basrah, Kufah, Palestin, dan Mesir. Beberapa jabatan yang dipandang perlu ditubuhkan. Pada masanya mula diatur dan ditertibkan sistem pembayaran gaji dan cukai tanah. Mahkamah ditubuhkan dalam rangka memisahkan institusi kehakiman dengan lembaga eksekutif. Untuk menjaga keselamatan dan ketenteraman awam, jawatan kepolisian dibentuk. Demikian pula jawatan pekerjaan umum. Umar juga mendirikan Bait al-Mal, menempa mata wang, dan membuat tahun hijiah.

Umar memerintah selama sepuluh tahun (13-23 H / 634-644 M). Masa jabatannya berakhir dengan kematian. Dia dibunuh oleh seorang Zoroastrianis, budak Fanatik dari Parsi bernama Abu Lu'lu'ah. Untuk menentukan penggantinya, Umar tidak menempuh jalan yang dilakukan Abu Bakar. Dia menunjuk enam orang sahabat dan meminta kepada mereka untuk memilih salah seorang di antaranya menjadi khalifah. Enam orang tersebut adalah Usman, Ali, Thalhah, Zubair, Sa'ad bin Abi Waqqash, Abdurrahman bin 'Auf. Setelah Umar wafat, pasukan ini bermesyuarat dan berjaya melantik Uthman sebagai khalifah, melalui proses yang agak ketat dengan Ali bin Abi Talib.

*Uthman Bin Affan
Uthman bin Affan dilahirkan pada tahun 573 M pada sebuah keluarga dari suku Quraisy bani Umayah. Nenek moyangnya bersatu dengan nasab Nabi Muhammad SAW pada generasi ke-5. Sebelum masuk Islam ia dipanggil degan sebutan Abu Amr. Ia begelar Dzunnurain, kerana menikahi dua putri Nabi SAW. Uthman bin Affan menjadi khalifah 644-655 M dan merupakan khalifah ke-3 dalam sejarah Islam. Umar bin Khattab tidak dapat memutuskan bagaimana cara terbaik menentukan khalifah penggantinya. Segera setelah peristiwa penikaman dirinya oleh Fairuz, seorang majusi Parsi, Umar mempertimbangkan untuk tidak memilih pengganti sebagaimana dilakukan Rasulullah. Namun Umar juga berfikir untuk tidak meninggalkan wasiat seperti yang pernah dilakukan Abu Bakar. Umar bin Khattab lebih memilih untuk menunjuk enam orang Sahabat sebagai Dewan Formatur yang bertugas untuk memilih khalifah baru. Keenam Orang itu adalah Abdurrahman bin Auf, Saad bin Abi Waqas, Thalhah bin Ubaidillah, Zubair bin Awwam, Uthman bin Affan dan Ali bin Abi Talib. Prosedur penggantian ini memutuskan Uthman bin Affan sebagai khalifah baru pengganti Umar bin Khattab. Di masa pemerintahan Uthman, Armenia, Tunisia, Cyprus, Rhodes, dan bahagian yang tersisa dari Parsi, Transoxania, dan Tabaristan berjaya direbut. Pengembangan Islam pertama berhenti sampai di sini.

Pemerintahan Usman berlangsung selama 12 tahun, pada paruh terakhir masa kekhalifahannya muncul perasaan tidak puas dan kecewa di kalangan umat Islam terhadapnya. Kepemimpinan Utsman memang sangat berbeda dengan kepemimpinan Umar. Di samping itu tercatat dalam sejarah seseorang bernama Abdullah bin Saba 'Al-Yamani salah seorang yahudi yang berpura-pura masuk Islam membuat hasutan dan fitnah kepada masyarakat Islam untuk menjatuhkan Utsman bin Affan. Ibnu Saba 'ini gemar berpindah-pindah dari suatu tempat ke tempat lain untuk menyebarkan fitnah kepada kaum muslimin yang baru masa keislamannya. Akhirnya pada tahun 35 H / 655 M, Utsman bin Affan dibunuh oleh kaum pemberontak yang terdiri dari orang-orang yang berjaya dihasut oleh Abdullah bin Saba '.

Salah satu faktor yang menyebabkan banyak rakyat berburuk sangka terhadap kepemimpinan Uthman adalah kebijaksanaannya mengangkat anggota keluarganya untuk menjabat kedudukan strategik. Yang terpenting di antaranya adalah Marwan bin Hakam Rahimahullah. Masyarakat pada masa itu melihat Marwan lah yang sebenarnya menjalankan roda pemerintahan, sedangkan Uthman bin Affan hanya menyandang gelar Khalifah saja. Setelah banyak ahli keluarganya yang duduk dalam jabatan-jabatan penting, Uthman kelihatan seperti boneka di hadapan kerabatnya itu. Dia tidak dapat berbuat banyak dan terlalu lemah terhadap keluarganya yang menjalankan roda pemerintahan, sehingga Uthman bin Affan dianggap lepas kendali terhadap beberapa dasar kerabatnya yang tidak disukai rakyat. Keadaan itulah yang dimanfaatkan Abdullah bin Saba 'untuk menabur fitnah dan hasutan kepada masyarakat untuk menjatuhkan Uthman, dan pada akhirnya Uthman bin Affan terbunuh oleh orang-orang yang termakan hasutan Abdullah bin Saba'. Walaupun begitu Uthman tercatat berjasa dalam membina empangan untuk menjaga arus banjir yang besar dan mengatur pembahagian air ke bandar-bandar. Pada masa pemerintahannya tercatat Uthman banyak membina jalan-jalan, jambatan-jambatan, masjid-masjid dan memperluaskan masjid Nabi di Madinah.

*Ali bin Abi Talib
Ali bin Abi Talib (lahir kira-kira 13 Rajab 23 Pra Hijriah / 599 - meninggal dunia pada 21 Ramadan 40 Hijrah / 661), adalah salah seorang pemeluk Islam pertama dan juga keluarga dari Nabi Muhammad. Menurut Islam Sunni, ia adalah Khalifah terakhir dari Khulafa 'Rasyidin (655-661M). Sedangkan Syi'ah berpendapat bahawa ia adalah Imam sekaligus Khalifah pertama yang dipilih oleh Rasulullah Muhammad SAW. Ali adalah sepupu dari Muhammad SAW, dan selepas berkahwin dengan Fatimah az-Zahra, ia menjadi menantu Muhammad SAW.
Ketika para pemberontak terus mengepung rumah Utsman. Ali bin Abi Talib memerintahkan ketiga puteranya, Hasan, Husain dan Muhammad bin Ali al-Hanafiyah mengawal Utsman dan mencegah para pemberontak memasuki rumah. Namun kekuatan yang sangat besar dari pemberontak akhirnya berjaya menerobos masuk dan membunuh Khalifah Uthman bin Affan.

Setelah Utsman wafat, masyarakat beramai-ramai membaiat Ali bin Abi Talib sebagai khalifah. Ali memerintah hanya enam tahun. Pada masa pemerintahannya, ia menghadapi berbagai pergolakan. Masa pemerintahannya boleh dikatakan yang paling tidak stabil diantara para Khulafaur Rasyidin. Hal ini kerana banyak masalah pelik yang tidak menentu di dalam negeri sehingga memaksa khalifah Ali untuk menghabiskan masa dan usahanya membendung pergolakan tersebut.

Setelah menduduki jabatan khalifah, Ali menon-aktifkan para gubernur yang diangkat oleh Utsman. Dia yakin bahawa pemberontakan-pemberontakan terjadi kerana kecuaian mereka. Dia juga menarik kembali tanah yang dihadiahkan Uthman kepada penduduk dengan menyerahkan hasil pendapatannya kepada negara, dan memakai semula sistem pengagihan cukai tahunan di antara orang-orang Islam sebagaimana pernah diterapkan Umar.

Tidak lama selepas itu, Ali bin Abi Thalib menghadapi pemberontakan Thalhah, Zubair dan Aisyah. Alasan mereka, Ali tidak mau menghukum para pembunuh Usman, dan mereka menuntut bela terhadap darah Utsman yang telah ditumpahkan secara zalim. Ali enggan memberi hukuman kerana ia enggan adanya peperangan sesama umat Islam. Dia lalu mengirim surat kepada Thalhah dan Zubair agar keduanya mau berunding untuk menyelesaikan perkara itu secara damai. Namun ajakan tersebut ditolak, akibat tidak ada kata sepakat maka pertempuran yang dahsyat pun berkobar. Perang ini dikenali dengan nama perang Jamal (Unta), kerana Aisyah dalam pertempuran itu menunggang unta. Peperangan ini dimenangi pihak Ali, sedangkan dari pihak Aisyah, dua sahabat Nabi, Zubair dan Thalhah perlu meregang nyawa. Aisyah kemudian ditawan dan dihantar kembali ke Madinah.

Bersamaan dengan itu, ada beberapa dasar khalifah Ali yang mengakibatkan timbulnya perlawanan dari para gubernur di Damaskus, Mu'awiyah, yang didukung oleh sejumlah bekas pegawai tinggi kerana merasa kehilangan kedudukan dan kejayaan oleh khalifah Ali. Setelah berjaya memadamkan pemberontakan Zubair, Thalhah dan Aisyah, Ali bergerak dari Kufah menuju Damsyik dengan sejumlah besar tentera. Pasukannya bertemu dengan pasukan Mu'awiyah di Shiffin. Pertempuran berlaku di sini yang dikenali dengan nama Perang Shiffin. Perang ini diakhiri dengan tahkim (arbitrase), tapi tahkim ternyata tidak menyelesaikan masalah, bahkan menyebabkan munculnya golongan ketiga, kaum Khawarij, yaitu orang-orang yang keluar dari barisan Ali. Akibatnya, di ujung masa pemerintahan Ali bin Abi Thalib umat Islam terpecah menjadi tiga kekuatan politik besar yang menggoncang kekhalifahan Ali, yaitu Mu'awiyah, Syi'ah (pengikut Abdullah bin Saba 'al-yahudu) yang menyusup pada barisan tentara Ali, dan al -Khawarij (orang-orang yang keluar dari barisan Ali). Keadaan ini tidak menguntungkan Ali. Munculnya kelompok Khawarij menyebabkan tenteranya semakin lemah, sementara kedudukan Mu'awiyah semakin kuat. Pada tarikh 20 ramadhan 40 H (661 M), Ali terbunuh oleh salah seorang anggota Khawarij yaitu Abdullah bin Muljam.


No comments:

Post a Comment

Popular Posts