Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Thursday 20 July 2017

Khasiat Madu


Siapa yang tidak kenal dengan bahan alami yang satu ini? Ya, madu adalah salah satu bahan semula jadi yang dihasilkan alam, bahkan disebut-sebut sebagai bahan alami terbaik dalam rawatan.

Madu adalah cairan berwarna coklat keemasan yang merupakan kumpulan nektar tanaman yang telah bercampur dengan air liur atau air liur lebah dan kemudian disimpan dalam sarangnya. Madu tersusun dari glukosa, fruktosa dan air.



Selain itu, madu juga mengandungi beberapa sebatian nutrisi yang lain seperti protein, vitamin dan mineral, termasuk niasin, kalsium, tembaga, riboflavin, zat besi, magnesium, potassium dan zinc. Tidak hanya itu, madu juga mengandungi flavonoid dan asid fenolat yang boleh bertindak sebagai sebatian antioksidan.

Berikut ini adalah beberapa manfaat madu yang perlu anda ketahui:

1.Lega dari batuk
Batuk adalah masalah pada sistem pernafasan yang boleh menyerang siapa saja baik anak-anak maupun orang dewasa dan boleh sangat mengganggu bagi penderitanya.

Madu mengandungi sebatian aktif antibakteria dan antiviral yang boleh meredakan batuk. Sebuah kajian yang dilakukan oleh saintis dari Penn State College of Medicine dan melibatkan 105 anak usia 2 hingga 8 tahun melaporkan bahawa madu dapat mengatasi masalah batuk pada anak-anak yang menderita jangkitan saluran nafas bahagian atas jika diberikan selama tujuh hari berturut-turut.

Kesan yang ditimbulkan madu sama dengan kesan ubat batuk yang mengandungi dextromethorphan. Apabila diserang batuk, konsumsilah satu atau dua sudu madu saat sebelum tidur dan selepas bangun tidur.

2. Menghilangkan jerawat
Masalah kulit yang satu ini sering membuat kita jengkel kerana membuat kulit wajah kasar dan kadang-kadang menghilangkan bekas yang sukar dihilangkan. Jerawat timbul kerana jangkitan bakteria dan pengumpulan sel kulit mati pada liang-liang yang menimbulkan keradangan dan benjolan merah pada wajah. Madu mengandungi sebatian anti bakteria yang dapat membunuh bakteria P.acne penyebab jerawat sekaligus mengurangkan keradangan dan kemerahan pada kulit wajah.

3. Mencegah diabetes
Diabetes merupakan penyakit yang banyak dihidapi masyarakat dewasa ini dan penyakit ini biasanya disebabkan kerana pola hidup tidak sihat terutama pada kes diabetes jenis 2. Pesakit diabetes kehilangan kemampuan untuk mengatur kadar gula dalam darah akibat hormon insulin yang tidak berfungsi secara normal. Terlalu banyak mengambil makanan manis dan gula boleh menyebabkan penyakit kencing manis.

4. Memperbaiki fungsi saluran cerna
Dalam sistem pencernaan, terdapat bakteria baik atau normal flora yang membantu proses pencernaan makanan seperti bakteria yang hidup pada usus besar.

Tidak hanya kaya akan nutrisi, madu juga mengandungi normal flora atau bakteria baik seperti bifidobakteria dan lactobacillus yang boleh meningkatkan jumlah bakteria baik dalam saluran pencernaan dan menyokong proses pencernaan dalam usus besar.

5. Menyembuhkan luka
Salah satu manfaat madu adalah untuk menyembuhkan luka. Menyapu madu pada luka dapat mempercepatkan proses penyembuhannya. Madu mengandungi antiseptik yakni enzim glukosa oksidase yang mampu mencegah jangkitan bakteria pada kulit yang terluka.

Selain itu, sebatian pinocembrin yang merupakan salah satu antioksidan yang terkandung dalam madu juga berkesan dalam menghindari jangkitan bakteria Staphylococcus aureus yang boleh memburukkan lagi luka. Sebuah penelitian menyebutkan bahawa mereka yang menggunakan madu untuk mengubati luka, sembuh lebih cepat berbanding mereka yang merawat luka dengan menggunakan ubat konvensional perak sulfadiazene.

6. Sumber pelembabkan kulit serta bibir
Kita sering mendengar cerita bahawa ratu Mesir, Cleopatra rutin menggunakan madu sebagai rawatan kulitnya. Cerita tersebut benar adanya kerana madu mengandungi nutrisi yang dapat melembapkan dan menghaluskan kulit. Anda boleh mencampur madu dengan sabun atau topeng tubuh yang biasa anda gunakan sebelum mandi. Untuk melembapkan bibir, sapukan madu pada bibir yang kering sebelum tidur.

7. Menguatkan akar rambut
Sama seperti organ tubuh lainnya, rambut memerlukan nutrisi untuk kekal kuat dan sihat. Madu kaya akan nutrisi seperti protein dan vitamin yang boleh menutrisi akar rambut sehingga tidak mudah gugur.

Topeng madu yang dicampur dengan gel lidah buaya boleh diaplikasikan pada rambut untuk mengembalikan kelembutan dan kelembapan, terutamanya jika rambut mudah cabut.


Dengan kandungan nutrisi dan pelbagai khasiat, anda tidak perlu ragu lagi untuk mengambil madu serta menyediakannya di rumah. Semoga beberapa manfaat madu yang telah dijelaskan diatas bermanfaat dan kami harap pelbagai khasiat madu ini boleh anda aplikasikan segera agar kesihatan tubuh anda menjadi lebih baik lagi.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts