Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Tuesday 1 August 2017

Kebersihan Anak

Kebersihan adalah penting untuk ramai orang. Dengan menjaga alam sekitar kotor, anda percaya penyakit yang berasal dari bakteria dan kuman dapat menjauhkan diri. Sebenarnya, banyak ibu yang mempunyai anak-anak dari bayi dan kanak-kanak menjaga kebersihan tambahan untuk mengelakkan penyakit. Bermula dari alahan, asma, dan lain-lain.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa teori yang sebenarnya percaya bahawa kuman dan bakteria perlu diperkenalkan kepada semua orang, terutama kanak-kanak. Ini adalah supaya sistem imun mereka dapat berfungsi dengan lebih baik.

Kebersihan mesti dikekalkan, tetapi dengan cara yang tidak terlalu melampau. Terdapat beberapa kuman dan bakteria yang sebenarnya membantu fungsi sistem imun dengan betul. Kemudian, bagaimana hendak membatasi pendedahan kuman dan bakteria yang terdedah kepada penyakit serius pada manusia?

1 - Mengawasi Haiwan peliharaan dari Anak-anak
Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa kanak-kanak dengan haiwan peliharaan di kawasan kejiranan mereka hidup cenderung mempunyai asma. Jadi, dengan mereka yang rapat dengan rakan sekerja yang menderita selesema. Biasanya, mereka juga mudah dijangkiti.

2 - Pembasuhan Tangan dengan Betul
Basuh tangan dengan air dan sabun boleh menghalang kuman berbahaya dan bakteria daripada memasuki tubuh manusia. Bagaimanapun, bagi kebanyakan orang, ini kadang-kadang kedengaran sepele.

Tidak sedikit yang menganggap membasuh tangan dengan sabun antibakteria cukup. Malah, ia lebih berkesan apabila anda mencuci tangan dengan sabun biasa, tetapi dengan cara yang betul. Bersihkan ke tepi jari dan gosok sehingga tangan berbuih yang baru kemudian dibilas.

3 - Elakkan Antibiotik
Apabila sakit, anda cenderung pergi ke doktor untuk mendapatkan antibiotik. Malah, antibiotik boleh membunuh bakteria yang baik yang ada di dalam badan dengan tujuan untuk memerangi bakteria penyebab penyakit.

Oleh itu, penggunaan antibiotik tidak disyorkan, terutamanya pada kanak-kanak. Ini kerana bakteria yang baik, terutamanya yang terdapat dalam usus boleh dibunuh dengan menggunakan ubat-ubatan tersebut. Sementara itu, kanak-kanak sangat memerlukan bakteria yang baik untuk pencernaan mereka.

Di samping itu, penggunaan antibiotik yang sering membuat ubat ini tidak lagi berfungsi dengan betul, apabila anda benar-benar memerlukannya. Oleh itu, sebanyak mungkin tidak bergantung kepada antibiotik, melainkan jika doktor anda mencadangkan penggunaannya.

4 - Mencegah Kuman dengan Cara Pintar
Tidak perlu bimbang terlalu banyak dalam memerangi kuman dan bakteria berbahaya. Banyak perkara mudah yang boleh anda lakukan untuk memastikan keluarga dilindungi dari penyakit yang disebabkan oleh ini.

Mula-mula mengawasi kebersihan kutleri di rumah anda. Basuh semuanya dengan cara steril. Anda boleh menggunakan air panas dan sabun untuk menyerapnya.

Kemudian gunakan tuala kering atau tuala untuk membersihkan permukaan rak di dapur. Di samping itu, anda dinasihatkan untuk menggunakannya di permukaan meja makan, sebelum dan selepas waktu makan.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts