Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Monday 7 August 2017

Necrotizing Fasciitis

Kulit merupakan bahagian tubuh manusia yang cukup sensitif terhadap berbagai macam penyakit. Penyakit kulit boleh disebabkan oleh banyak faktor. Di antaranya, faktor persekitaran dan kebiasaan hidup sehari- hari. Persekitaran yang sihat dan bersih akan membawa kesan yang baik bagi kulit. Demikian pula sebaliknya, persekitaran yang kotor akan menjadi sumber munculnya berbagai macam penyakit.



Necrotizing fasciitis juga dikenali sebagai penyakit pemakan daging atau kuman pemakan daging adalah satu jangkitan yang jarang-jarang berlaku yang melibatkan kulit dalam yang merebak merentasi tisu fascia di bawah kulit dan kulit dalam. Ia sangat cepat merebak terutama kepada pesakit kencing manis dan kanser. Pesakit ini biasanya lemah ketahanan badan dan tidak mempunyai imun untuk melawan penyakit. Oleh kerana ia sangat merbahaya dan cepat merebak, kebiasaannya ia dirawat menggunakan antibiotik dengan dos yang tinggi dan kaedah pembedahan.

Penyakit ini jarang terkena kepada pesakit yang sihat dengan 70% daripada kes pesakit yang direkodkan adalah mereka yang merupakan penghidap kencing manis, masalah imun yang rendah kerana memakan ubat seperti ubat kanser, pesakit kanser dan penderita penyakit kronik.

Pada awalnya, kawasan yang terkena jangkitan mungkin bermula dari luka kecil. Walaupun luka yang kecil, pesakit merasakan kesakitan yang teramat sangat.  Sebenarnya kedudukan bakteria yang berada bawah di dasar kulit menyebabkan kulit kelihatan seperti tidak ada apa-apa. Dalam tempoh beberapa jam, tisu semakin membengkak dan merah. Ini kerana bakteria semakin merebak ke sekitar kawasan sekeliling.

Kulit mula bertukar warna menjadi kebiruan dan keunguan. Blister atau pelepuhan mula kelihatan dan kulit dan sel bawah kulit mengalami kematian (necrosis). Pesakit yang mengalami necrotising fasciitis biasanya mengalami demam dan kelihatan sangat lemah dan tidak sihat. Kadangkala pesakit muntah dan cirit birit. Sekiranya tidak dirawat 73% daripada penghidap boleh membawa maut.


cara mendiagnosis penyakit necrotizing fasciitis
A) Pendidikan Diagnosis klinikal
Pergi ke rumah sakit doktor, klinik atau pihak berkuasa tempatan, bahkan selama tahap awal. Jangkitan merebak dengan cepat. Jika penyakit ini tidak dirawat, kematian biasanya akan terjadi.
B) Diagnosis peribadi
· Dapatkan ujian diagnostik, termasuk kultur darah dan analisis nanah dari rangkaian yang dijangkiti.
· Mendapatkan biopsi rangkaian. Ujian ini masih kaedah terbaik untuk mengesahkan fasciitis necrotizing.
· Perhatikan sakit meningkat di bidang pembukaan, atau trauma kulit lain. Rasa sakit seolah-olah lebih parah daripada luka itu sendiri dan berkembang dalam masa 24 jam.
· Perhatikan gejala yang mirip dengan flu. Ini termasuk pusing, demam, cirit-birit, dan kelemahan sepanjang hari pertama.

Antara pengubat dan rawatan bermula dengan antibiotik yang kuat. Ini dihantar terus ke dalam urat anda. Kerosakan tisu bermaksud bahawa antibiotik mungkin tidak dapat mencapai semua kawasan yang dijangkiti. Akibatnya, penting bagi doktor untuk membuang sebarang tisu mati dengan segera. Dalam sesetengah kes, pemotongan satu atau lebih kaki mungkin diperlukan untuk membantu menghentikan penyebaran jangkitan.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts