Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Thursday 3 August 2017

Akal, Nafsu, Hati

Akal, nafsu dan hati merupakan satu kesatuan lengkap yang dimiliki seorang manusia, manusia juga tidak boleh lepas dari salah satunya, mereka tidak boleh mematikan akal, nafsu dan hati. Itu sudah menjadi ketetapan menjadi seorang manusia seutuhnya.

Memang kadang sukar membezakan antara nafsu dengan akal dan hati, semua itu serasa berputar dalam suatu fikiran. Apa yang dilakukan kadang hanya melalui nafsu, kadang juga akal dan tak sering hati juga memainkan peranan.





Yang pasti ketika memandang atau melakukan sesuatu akan berbeza manfaat dan akibat apabila hanya salah satu yang digunakan, kerana memang ketiganya berbeza cara pandangnya. Nafsu memang selalu memburu, akal akan selalu mengajak berfikir dan hati terkesan lebih bijak dan tenang.

Jika manusia hidup lebih banyak menggunakan akal dan hati tentu akan lebih tersusun, lebih terawat dan selamat di akhirnya, berbeza dengan hidup manusia yang penuh dengan nafsu, hidupnya akan selalu tertekan untuk memenuhi nafsu tersebut.

Di mana letak tempat akal dan nafsu? Akal dan nafsu itu terletak di dalam QOLBU. Qolbu dalam arti jasmani adalah Organ jantung manusia. Diterangkan dalam hadis nabi riwayat Muslim, Nabi bersabda:

"Ketahuilah, sesungguhnya dalam jasad terdapat segumpal daging, apabila dia baik maka jasad tersebut akan menjadi baik, dan sebaliknya apabila dia buruk maka jasad tersebut akan menjadi buruk, Ketahuilah segumpal daging tersebut adalah" Qolbu "". Hadis Riwayat Bukhari

Qolbu dalam bahasa arab artinya jantung. Menurut Imam Al-ghozali, semakan itu dilakukan mulai dari qolbu yang berpusat di dada, bukan dilakukan melalui pemikiran (al-fikri) dalam otak kepala.

Inilah beberapa beberapa perbezaan pandangan antara nafsu, akal dan hati yang kita perlu tahu

*Memandang orang yang cantik/kacak
Nafsu akan mengatakan orang cantik terletak di wajahnya, akal akan mengatakan orang cantik terletak di otaknya, sedangkan hati akan mengatakan cantik terletak di akhlaknya.

*Memandang orang kaya
Nafsu mengatakan orang kaya terletak di banyaknya harta yang dipunya, akal mengatakan kaya terletak di banyaknya ilmu yang di punya, sedangkan hati mengatakan kaya terletak di kerendahan dan kelapangan hati seseorang.

*Memandang orang hebat
Nafsu akan mengatakan orang hebat adalah orang yang mampu menakluk wanita, akal mengatakan orang hebat adalah orang yang mampu memecah rekod, sedangkan hati mengatakan orang hebat adalah orang yang mampu memegang amanah.

*Memandang orang kuat
Nafsu mengatakan orang kuat adalah orang yang mampu berhubungan badan beberapa kali dalam semalam, akal mengatakan kuat terletak pada ototnya, sedangkan hati memandang kuat terletak saat ia mampu menahan amarah.

*Memandang orang lemah
Nafsu mengatakan orang lemah adalah orang yang tidak mampu berhubungan badan, akal mengatakan orang lemah kerana tubuhnya tidak bertenaga, sedangkan hati mengatakan orang lemah adalah orang yang lemah pendiriannya.

*Memandang orang miskin
Nafsu memandang orang miskin kerana tidak punya harta, akal memandang orang miskin kerana tidak punya ilmu, sedangkan hati mengatakan orang miskin adalah orang yang tidak punya kebaikan hati

*Memandang kehidupan
Nafsu memandang kehidupan hanya untuk memenuhi dan memuaskan, akal memandang kehidupan adalah hidup selayaknya manusia umumnya, sedangkan hati mengatakan kehidupan harus bermanfaat dan berakhir selamat.

*Memandang cinta
Nafsu mengatakan cinta adalah hubungan intim, body menarik dan rayuan maut, akal mengatakan cinta adalah sesuatu keperluan hidup, sedangkan hati mengatakan cinta adalah anugerah yang terbesar dalam kehidupan.

     Keterbatasan kebebasan manusia akhirnya membawa kepada peranan hati nurani manusia. Sewed memainkan peranan dalam menentukan nafsu yang tidak mengganggu kebebasan orang lain. Dalam kes ini, yang lain mesti menjadi keutamaan, kerana jika ia adalah dunia yang penuh dengan keegosan.

Apabila manusia menyedari keinginannya dengan alasan tetapi tanpa hati nurani, dia bukan manusia, kerana dia tidak menyedari batasannya sebagai individu yang juga harus menyadari adanya individu lain. Manusia juga tidak dapat menyedari keinginan mereka hanya dengan hati nurani, kerana akal lah itu menjadi kunci dalam merealisasikan nafsu manusia. Selain itu, manusia tanpa hawa nafsu tidak boleh dipanggil manusia, kerana dia tidak mempunyai keinginan dan hidupnya akan statik kerana alasan dan hati nuraninya tidak digunakan untuk perkembangannya.

Oleh itu, manusia mestilah keseimbangan dalam hawa nafsu, inteleknya dan nuraninya. Menyadari semangat yang telah dibuat untuk meningkatkan alasan manusia, manusia tidak boleh melanggar hakikat orang lain untuk menjadi subjek melalui hati nurani hati nurani.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts