Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Sunday 6 August 2017

PTSD

Gangguan stres pascatrauma atau PTSD (post-traumatic stress disorder) adalah keadaan kejiwaan yang dicetuskan oleh kejadian tragis yang pernah dialami. Contoh peristiwa traumatik yang mungkin menjadi pencetus keadaan ini meliputi kemalangan lalu lintas, bencana alam, tindak jenayah seperti rogol atau rompakan, atau pengalaman di medan perang.





Keadaan ini termasuk kategori gangguan kecemasan yang membuat pengidapnya tidak boleh melupakan kejadian trauma yang dialami. Tidak semua orang yang mengalami trauma automatik akan mengidap PTSD. Gangguan mental ini dijangka berkembang pada 30-35 peratus di antara orang-orang yang pernah mengalami kejadian trauma.

Gejala PTSD cenderung mengganggu aktiviti sehari-hari, terutama dalam hubungan dengan orang lain serta persekitaran kerja. Gejala yang muncul pada tiap penghidap boleh berbeza-beza. Ada yang mengalaminya segera selepas kejadian dan ada juga yang muncul selepas beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun kemudian.
Secara umum, gejala PTSD boleh dikumpulkan ke dalam empat jenis. Berikut ini adalah penjelasan serta contohnya.

Ingatan yang mengganggu, contohnya selalu mengingat terperinci mengerikan daripada kejadian tragis atau sering mimpi buruk tentang kejadian tersebut.
Kecenderungan untuk mengelakkan membicarakan atau memikirkan kejadian trauma, menutup diri, serta menjauhi lokasi, orang, atau aktiviti yang mengingatkan pesakit pada kejadian tersebut.
Pola pikir yang berubah negatif. Penghidap PTSD cenderung mempunyai perasaan negatif terhadap diri sendiri atau orang lain, berasa terasing, serta merasa putus asa dalam menghadapi masa depan.
Perubahan emosi, misalnya marah-marah, rasa bersalah atau malu yang ekstrem, selalu waspada, insomnia, serta mudah terkejut dan takut.
Sebahagian besar gejala PTSD yang terjadi pada anak-anak serta orang dewasa adalah sejenis. Meski demikian, terdapat beberapa tanda-tanda khusus pada anak-anak yang juga perlu diberi perhatian. Indikasi-indikasi tersebut meliputi sering melakukan reka semula kejadian tragis melalui permainan, kencing malam, serta sangat gelisah saat harus berasingan daripada orang tua.
Merasa tergoncang atau terpukul selepas kejadian tragis merupakan hal yang wajar, tetapi jika perasaan tersebut tidak kunjung berkurang atau bertambah teruk setelah berlalu selama tiga minggu hingga satu bulan, segera dapatkan pemeriksaan diri atau anak ke doktor.

Punca dan Faktor Pencetus PTSD
Hingga saat ini, punca PTSD belum diketahui secara pasti, tetapi terdapat beberapa faktor yang diduga boleh melatari keadaan ini. Faktor-faktor pencetus tersebut meliputi:
Pernah mengalami trauma lain, misalnya ketika masih kecil.
Menghidap gangguan mental lain.
Mengalami trauma jangka panjang.
Mempunyai ahli keluarga yang menghidap PTSD atau gangguan mental lain.
Mempunyai profesion yang berpotensi menyebabkan seseorang untuk mengalami kejadian trauma, misalnya tentera.
Mempunyai hormon pencetus tekanan yang tidak normal, contohnya kadar adrenalin yang melebihi batas normal.
Keabnormalan pada anatomi otak.

Terapi untuk Mengatasi Gejala PTSD
Gejala PTSD boleh sukar untuk diatasi sehingga banyak orang yang mengalaminya justru melakukan koping yang tidak sihat, seperti penyalahgunaan alkohol atau dadah, atau sengaja menyakiti diri sendiri.

Respon terhadap suatu peristiwa traumatik berbeza antara satu orang dengan lainnya. Oleh kerana itu, penting untuk membangunkan pelbagai strategi koping yang sihat untuk menguruskan gejala PTSD.

Berikut adalah beberapa terapi yang dapat membantu mengatasi gejala PTSD:

1. Terapi Kognitif-Tingkah laku
Cognitive-Behavioral Therapy (CBT) untuk PTSD tertumpu pada bagaimana mengubah cara pandang seseorang dalam menilai dan memberi respons kepada situasi, fikiran, perasaan, serta perilaku tidak sihat yang berasal dari fikiran dan perasaannya.

2. Terapi Pendedahan
Exposure Therapy merupakan terapi perilaku untuk PTSD yang bertujuan mengurangkan rasa takut, kecemasan, dan perilaku menghindar dengan melakukan konfrontasi atau memaparkan fikiran dan perasaan pada situasi yang ditakuti.

3. Terapi Penerimaan dan Komitmen
Acceptance and Commitment Therapy adalah terapi perilaku yang didasarkan pada gagasan bahawa penderitaan kita bukan berasal dari pengalaman rasa sakit emosional, tetapi kerana usaha kita yang cuba mengelakkan rasa sakit itu.

Terapi ini bertujuan membantu pesakit agar terbuka dan mau menerima pengalaman batin mereka sambil menumpukan perhatian untuk tidak berusaha melarikan diri atau mengelakkan rasa sakit (kerana mustahil dilakukan) tetapi sebaliknya, memfokuskan diri pada hidup yang bermakna.

4. Psikoterapi Psikodinamik
Psychodynamic Psychotherapy menumpukan pada pelbagai faktor yang mempengaruhi atau menyebabkan gejala pada seseorang, seperti pengalaman anak usia dini, hubungan saat ini, dan hal-hal yang dilakukan untuk melindungi diri dari fikiran dan perasaan menjengkelkan.

Tidak seperti CBT (Cognitive-Behavioral Therapy), psikoterapi psikodinamik menekankan peranan fikiran bawah sedar dalam perilaku kita.

Bila mengalami gejala PTSD, penting untuk segera mendapatkan bantuan yang diperlukan. Banyak yang berjaya sembuh dari PTSD selepas melalui rawatan.

Gejala PTSD yang diabaikan boleh bertambah buruk dari masa ke masa dan boleh menyumbang pada perkembangan gangguan psikologi lain, seperti depresi berat, penyalahgunaan alkohol atau dadah, gangguan makan, dan gangguan kecemasan.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts