Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Wednesday 2 August 2017

Khasiat Teh Hijau


Teh hijau telah lama dikenali sebagai pengganti minuman seperti kopi dll, yang lebih sihat kerana kandungan kafein yang rendah dan mengandungi antioksidan semulajadi yang sangat kuat yang dipanggil polyphenols. Jenis-jenis antioksidan ini bukan sahaja membantu menyuburkan badan, kulit, dan rambut, tetapi juga membantu menghalang pertumbuhan sel-sel kanser.




Teh hijau juga merupakan pilihan yang sihat kerana ia diproses. Teh hijau berasal dari daun tumbuhan Camellia sinensis yang hanya dikukus, sekali gus menghalang kehilangan katekin. Walaupun teh hitam atau teh oolong diperbuat daripada daun yang ditapai, menyebabkan kehilangan sebatian antioksidan. Teh hijau kini telah menjadi sangat popular di seluruh dunia, pelbagai jenis makanan, minuman, suplemen makanan kesihatan serta kosmetik kini banyak digunakan dari ekstrak teh hijau. Beberapa kajian saintifik di seluruh dunia mendapati bahawa mereka yang minum teh hijau secara teratur mempunyai risiko penyakit jantung yang lebih rendah dan juga kanser. Berbanding dengan teh biasa, teh hijau mempunyai kafein yang kurang. Di samping itu, teh hijau yang lebih tinggi mengandungi flavonoid (fitokimia yang terdapat dalam produk tumbuhan) yang mempunyai sifat antioksidatif dan anti karsinogenik.

Berikut ini senarai lengkap mengenai manfaat minum serta penggunaan teh hijau bagi kesihatan:
1. Mengawal Berat Badan
Obesiti adalah salah satu masalah terbesar di seluruh dunia pada masa ini. Gaya hidup yang digabungkan dengan tabiat makan junk food dan beberapa minuman boleh menyebabkan beberapa komplikasi yang berkaitan dengan obesiti, seperti penyakit jantung, sleep apnea, diabetes, tekanan darah tinggi dll.

Untuk mencegah hal ini terjadi pada kita, memasukkan teh hijau dalam diet sehari-hari kita akan sangat membantu. Seperti disebutkan sebelumnya, teh hijau mengandungi bahan antioksida semula jadi, yang dikenali dengan polifenol catechin. Bahkan, teh hijau mengandungi sepuluh kali jumlah antioksidan yang boleh kita dapatkan dari buah-buahan dan sayur-sayuran. Penkajian telah mengenal pasti enam jenis catechin dalam teh hijau salah satunya adalah epigallocatechin gallate (EGCG).

EGCG dalam teh hijau ini akan meningkatkan metabolisme tubuh manusia, sehingga meningkatkan tahap pengoksidaan lemak dan mengubahnya menjadi kalori, yang pada akhirnya membantu menurunkan berat badan. Teh hijau juga akan menyahtoksin tubuh dan menekan nafsu makan, sehingga boleh mencegah keinginan makan berlebihan.

2. Menyegarkan nafas
Hal ini kerana teh hijau akan menghalang pertumbuhan bakteria dan virus yang menyebabkan penyakit gigi. Bakteria juga merupakan penyebab utama bau mulut. Yang perlu anda lakukan adalah mencuci mulut anda dengan kepekatan tinggi teh hijau, dan itu akan menyegarkan mulut anda secara langsung.

Teh hijau juga boleh membantu untuk mengurangkan keradangan gusi. Anda juga boleh membuat pasta gigi dari cecair daun teh hijau dan dicampur dengan satu sudu teh baking soda. Hal ini tidak hanya akan membantu mengurangkan keradangan gusi, tetapi juga akan menghalang pertumbuhan plak pada gigi anda.

3. Mengurangkan Kolesterol
Tingginya kadar kolesterol dalam tubuh boleh menimbulkan risiko kesihatan anda, terutama penyakit jantung dan stroke. Teh hijau mengandungi tanin yang telah dikenal menurunkan kolesterol secara semula jadi dalam tubuh. Tanin membantu mengurangkan kolesterol LDL (low-density lipoprotein) dalam tubuh.

LDL juga dikenali dengan "kolesterol jahat", kerana boleh menyebabkan plak di arteri, sehingga menyebabkan penyumbatan. Kajian saintifik juga telah menunjukkan bahawa catechin akan mengurangkan penyerapan kolesterol dalam usus, sehingga membantu mengurangkan masalah kolesterol tinggi. Selain itu anda juga harus mengelakkan makanan yang berkolesterol tinggi selain minum teh hijau secara teratur.

4. Kulit yang sihat
Sejumlah kajian yang telah dilakukan mengambil kesimpulan positif yang berkaitan dengan manfaat teh hijau untuk kulit. Anti oksidan juga bermanfaat bagi kulit, dan itu banyak terdapat dalam teh hijau.

Teh hijau juga mengandungi sejumlah sebatian yang membantu kulit menjadi bercahaya, dan manfaat ini boleh diperolehi dari meminumnya atau penggunaan topikal. Formulasi kosmetik yang mengandungi teh hijau adalah pilihan yang baik, kerana hal ini akan mengurangkan kerosakan akibat sinar matahari. Polifenol dalam teh hijau dikenali dapat melambatkan munculnya tanda-tanda penuaan. Campur 100 gram teh hijau dan setengah liter air, dan biarkan selama 30-40 minit pada suhu bilik.

Setelah itu saring cecair dan simpan di dalam peti ais. Anda boleh menggunakan campuran ini untuk menyegarkan wajah selepas melalui hari yang panjang, merawat ruam ringan, dan mengubati luka bekas panas matahari. Ini juga akan membantu anda untuk membersihkan jerawat dan mencegah datang kembali. Daun teh hijau juga boleh digunakan sebagai exfoliator.

Campur 3 sudu teh yogurt dengan 1 sudu air daun teh hijau dan perlahan untuk mengurut wajah, selepas itu biarkan selama 5 minit. Selesai kemudian Cuci dengan air hangat. Proanthocyanidins oligomer adalah salah satu antioksidan yang banyak dijumpai dalam teh hijau, yang membantu melambatkan proses penuaan.

5. Mengurangkan reaksi alergi
 EGCG yang dijumpai dalam teh hijaumenghasilkan histamin dan imunoglobulin, yang merupakan senyawa yang termasuk menghasilkan tindak balas terhadap alahan. Dengan demikian hal ini akan membantu menghentikan reaksi daripada alergen tertentu.

6. Menyihatkan Rambut
Teh hijau diketahui menghalang pertumbuhan DHT (dihydrotestosterone), yang dikenali menghambat pertumbuhan rambut dan menyebabkan rambut gugur. Sebatian teh hijau bertindak balas terhadap testosteron, sehingga jumlah dalam darah tetap seimbang supaya tidak bertindak balas dengan 5-alpha reductase dan berubah kepada DHT.

Juga membantu mencegah dan mengatasi masalah rambut yang umum seperti ketombe dan psoriasis dengan mengurangkan keradangan kerana sifat antiseptik. Teh hijau juga dikenali dapat merangsang pertumbuhan rambut dan melicinkan rambut.

Ini kerana mengandungi polifenol, vitamin E dan vitamin C, yang dikenali untuk meningkatkan kilau rambut. Anda boleh membuat bilas rambut dengan menggunakan 3-4 beg teh hijau yang dibancuh kedalam setengah liter air, dan gunakan ini untuk bilasan terakhir selepas anda mencuci menggunakan sampoo dan kondisioner.

7. Menguruskan Diabetes
Teh hijau juga membantu memanajemen diabetes jenis II, kerana mengandungi anti-oksida semulajadi yang menghalang rembesan enzim yang dikenali dengan alpha - glucosidase, yang pada akhirnya akan melambatkan penyerapan glukosa dalam darah.

Demikian hanya sedikit insulin yang diperlukan untuk menguruskan glukosa dalam darah. Teh hijau juga boleh membantu meningkatkan toleransi glukosa pada orang sihat.

8. Menguruskan Tekanan Darah
Teh hijau mengandungi kafein, dimana diketahui tidak baik bagi pesakit hipertensi. Tetapi kerana peratusan kafein teh hijau yang sangat rendah, maka kesan positif secara keseluruhan pada jantung.

Hal ini membantu menguruskan diabetes dan kolesterol, sehingga tekanan darah tinggi ikut terkendalikan.

9. Pencegahan agregasi platelet
Antioksidan Flavonoid dalam teh hijau telah dikenali boleh menghalang agregasi platelet (yang merupakan faktor pencetus penyakit kardiovaskular).

Dengan demikian, pengambilan teh hijau mungkin bermanfaat bagi pesakit yang terkena penyakit jantung koroner. Bahkan, kajian menjelaskan bahawa teh hijau boleh mengurangkan angka kematian akibat penyakit kardiovaskular pada lelaki dan wanita.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts