Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Thursday 10 August 2017

Khasiat Buah Tin

Buah Tin atau yang biasa kita sebut sebagai buah ara merupakan salah satu buah yang disebutkan dalam kitab suci Al-Quran. Dalam ayat At-Tin, Allah bersumpah akan keagungan dan kemuliaan buah syurga iaitu buah tin dan zaitun. Hal ini dapat membuktikan bahawa terdapat kandungan yang luar biasa pada buah tin. Buah tin banyak ditemui di pesisir Laut Tengah, sehingga buah ini banyak disebut dalam sumber-sumber sejarah kuno dan juga disebutkan dalam kitab-kitab samawi.




Dari sejak dulu, buah tin dikenali mempunyai manfaat dan kegunaan bagi kesihatan. Banyak kajian yang menunjukkan bahawa cecair tin yang dicampurkan pada banyak ramuan-ramuan medical mempunyai keberkesanan yang tinggi. Pernah suatu masa Nabi Muhammad SAW mengulas mengenai buah ini dalam salah satu Sabda-Nya: "Jika Aku mengatakan ada buah yang turun dari langit, maka buah inilah (menunjukkan buah tin) ...."

Buah Tin mengandungi unsur gula yang sangat tinggi dan juga mengandungi garam utama, seperti kalsium, fosforus, besi dan sejumlah vitamin, seperti vitamin A dan B. Selain itu, ia juga mengandungi vitamin K yang masuk dalam proses pembekuan darah dan berfungsi menghentikan pendarahan. Berikut adalah kelebihan buah tin untuk kesihatan tubuh kita..

1. Mencegah serangan jantung
Serangan jantung sudah diketahui banyak orang merupakan penyakit yang sangat mematikan, bahkan penyakit mematikan nombor satu di dunia. Sebuah hal yang sangat penting mengurangkan risiko penyakit jantung. Organ jantung juga menjadi organ yang paling penting di dalam tubuh.

Adapun penyebab seseorang terkena serangan jantung, akibat tingginya pengambilan natrium yang dimakan. Pengambilan zat natrium secara berlebihan memberikan bahaya serius, yang mengakibatkan terjadinya penyempitan saluran di dalam tubuh. Serta risiko terbentuknya plak yang membahayakan organ jantung, serta membuat kerja jantung menjadi terlalu berat untuk membekalkan darah ke seluruh bahagian tubuh.

Pada sebuah kajian yang dilakukan di Arab Saudi, mencari bahawa buah tin mempunyai kandungan kalium yang tinggi. Kandungan kalium yang tinggi sangat bermanfaat untuk menurunkan kadar natrium yang berlebihan.

Oleh kerana itu, banyak para ahli kesihatan mengajurkan untuk mengambil buah tin sekurang-kurangnya 1 buah dalam sehari. Dimana itu sudah mampu menurunkan risiko serangan jantung yang mematikan.

2. Menurunkan kadar kolesterol
Cukup umum diketahui orang-orang, buah tin mempunyai kandungan serat larut yang lumayan banyak. Pengambilan di dalamnya berupa serat larut berupa pektin, mempunyai manfaat besar dalam mengatasi masalah tingginya kadar kolesterol. Nantinya kandungan tersebut akan menghilangkan atau membuang kolesterol jahat (LDL) di dalam tubuh dengan cara proses perkumuhan (dalam bentuk air kencing, proses pembuangan najis dan keringat).

3. Baik dimakan oleh pesakit diabetes
Sudah banyak diketahui orang-orang bahawa pesakit diabetes sangat ditekankan untuk benar-benar menghadkan pengambilan pengambilan gula, dan secara umum makanan / minuman yang manis. Walaupun buah ara (tin) itu manis, tetapi kandungan glukosa dan fruktosa di dalam buah tin tidak mengakibatkan kenaikan gula dalam darah.

Justeru kandungan sihat seperti serat larut dan lain-lain di dalam buah tin mempunyai andil untuk mencegah terjadinya penyerapan gula secara berlebihan di pencernaan tubuh.

4. Mencegah penyakit kanser
Penyakit kanser masuk peringkat dua sebagai penyakit paling mematikan di dunia. Terdapat beberapa penyebab seseorang sampai terkena kenker, salah satunya yang umum diketahui iaitu serangan radikal bebas ke dalam tubuh, yang boleh membahayakan sel kulit serta sangat dihawatirkan mencetuskan pertumbuhan sel secara yang tidak terkawal (tidak normal), sehingga terjadilah pertumbuhan sel kanser.

Di dalam buah tin mempunyai zat tanin yang berfungsi sebagai antioksidan tubuh untuk menghalang serangan radikal bebas ke dalam tubuh. Pengambilan buah tin mampu mencegah beberapa jenis kanser seperti kanser payudara, kanser serviks, kanser otak, dan lain-lain.

5. Mengatasi tekanan darah tinggi
Risiko hipertensi (tekanan darah tinggi) boleh terdedah mengenai orang yang mengalami gangguan penyempitan pembuluh darah. Dimana penyempiitan pembuluh darah adalah masalah serius, jika tidak segera mendapatkan penanganan tenaga perubatan maka risiko diserang penyakit jantung koronari menjadi tinggi.

Kandungan di dalam buah tin terdapat pengambilan mineral iaitu fosforus, magnesium, omega 3, omega 6, dan fenol. Pengambilan penting tersebut mempunyai manfaat untuk mengatasi penyakit tekanan darah tinggi. Jika penyakit hipertensi berjaya diatasi, maka secara automatik juga menurunkan risiko jantung koronari.

6. Membantu meninggikan badan
Di dalam buah tin terdapat bermacam-macam pengambilan mineral penting iaitu magnesium, kalsium, fosforus, mangan, dan lain-lain. Dengan kandungan mineral penting tersebut, bermanfaat untuk membantu pertumbuhan tubuh dan tulang, agar tubuh boleh lebih tinggi secara optimum.

Pengambilan yang terkandung di dalam buah tin boleh dipercayai, bagi anda yang tidak suka atau alahan susu, maka buah tih boleh menjadi alternatif pengambilan susu. Jika anda sudah lama tidak mengambil susu, maka sekurang-kurangnya pengambilan buah tin yang membantu pertumbuhan tubuh dan tulang.

7. Untuk kesuburan
Buah tin mengandungi kaya serat yang bermanfaat meningkatkan kualiti sperma bagi kaum lelaki, dengan menjaga kadar asam lemak sperma. Oleh kerana itu, disyorkan bagi pasangan muda yang baru berkahwin, yang tentunya ingin segera punya bayi. Maka digunakannya buah tin ini untuk membantu meuwujudkan keinginan tersebut. Selain itu, jaga pola makan yang baik, sihat dan teratur.

8. Mencegah tulang keropos
Osteoporosis sudah sering menyerang orang yang berumur 50 tahun keatas. Osteoporosis merupakan penyakit tulang yang membuat penderitanya kesukaran untuk rajin bergerak secara aktif. Ternyata pengambilan buah tin mampu untuk menurunkan risiko osteoporosis yang banyak mendera kaum warga tua ini.

Buah tin mempunyai kalsium yang lumayan tinggi. Banyak ahli kesihatan yang menjelaskan bahawa zat kalsium dan fosforus yang terkandung pada buah tin, mempunyai manfaat yang lebih baik berbanding susu.

9. Kurangkan berat badan
Menurut para pakar kesihatan, atau juga para ahli diet sihat seperti Dr OZ, bahawa kandungan serat terlarut yang terdapat di buah tin mempunyai fungsi yang cukup penting, iaitu untuk mengikat lemak yang berlebihan di dalam badan, untuk kemudian dibuang melalui sistem pencernaan dan keringat.

Penting untuk selalu diingat bagi anda yang ingin menurunkan berat badan, kunci utama dari menurunkan berat badan adalah rutin bersenam. Anda tidak perlu melakukan sukan yang berat-berat, lakukan sukan sederhana seperti jongging, berbasikal dll, tapi harus rajin dan rutin. Dalam sehari sekurang-kurangnya sukan 15 minit (disyorkan 25-30 minit).

10. Membantu mengatasi anemia
Pesakit anemia akan merasakan tubuh yang lemas, lesu dan mudah lelah. Buah tin mempunyai pengambilan zat besi cukup tinggi yang bermanfaat sebagai penambah darah. Kandungan mineral zat besi menjadi 'bahan mentah' untuk pembentukan hemoglobin darah.


No comments:

Post a Comment

Popular Posts