Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Thursday 11 May 2017

Diabetes

Bagi sebahagian orang mengenali tanda-tanda kencing manis / gejala kencing manis bukanlah perkara yang mudah. Penyakit ini merupakan penyakit kronik, yang artinya seseorang tidak dapat mengetahui penyakit apa yang dialami dalam waktu dekat. Biasanya Doktor baru boleh mengesan penyakit kencing manis ini setelah melihat gejala yang timbul dari masa ke masa.

Penyakit kencing manis atau yang dalam dunia perubatan dikenali dengan istilah Diabetes melitus merupakan penyakit yang sering berlaku di Indonesia. Hal ini juga dipengaruhi oleh banyaknya anak muda dan kanak-kanak kecil yang mengalami obesiti. Obesiti memang tidak boleh terlepas dari kencing manis kerana obesiti merupakan sumber masalah yang menyebabkan glukosa yang berada dalam tubuh tidak boleh di oleh dengan sempurna. Walaupun pada artikel sebalumnya saya telah membincangkan mengenai pengertian diabetes melitus, saya ingin mengingatkan sedikit tentang apa itu penyakit diabetes / kencing manis.

Penyakit kencing manis / Diabetes Melitus adalah suatu gangguan metabolisme tubuh yang mengakibatkan glukosa tidak dapat dimanfaatkan secara maksimum menjadi tenaga yang bermanfaat. Glukosa yang tidak dimanfaatkan ini akan menjadi penyakit dan terkumpul di dalam darah sehingga akhirnya menyebabkan penyakit yang lebih ganas seperti penyakit jantung, strok dan penyakit pankreas.

Tanda-tanda kencing manis

Walaupun agak sukar menentukan apa gejala / tanda-tanda kencing manis tapi anda perlu berwaspada kalau tiba-tiba anda mengalami hal-hal yang akan saya sebutkan dibawah ini.

A. Kerap Merasa Lapar

Kadang orang tidak menyedari bahawa sering merasa lapar merupakan salah satu gejala kencing manis. Hal ini terutama berlaku untuk anak kost yang biasanya menahan lapar sehingga pola makan menjadi tidak teratur. Sering lapar sebenarnya mempunyai hubungan dengan keadaan insulin yang berada didalam tubuh. Jika anda sering berasa lapar walaupun jam makan teratur maka anda perlu berhati-hati.

B. Sering Kesemutan

Bagi anda merasa kesemutan pada kaki dan tangan, sebaiknya anda berhati-hati dengan perkara tersebut. Gula yang terkumpul dalam darah boleh menggangu sistem saraf yang mengakibatkan anda kesemutan. Jika anda sering merasa kesemutan ketika duduk bersila atau melakukan kegiatan lain, anda perlu cek gula darah anda.

C. Luka sembuh dengan lambat

Permasalahan yang sering muncul apabila kadar insulin tidak sesuai dengan keperluan adalah berkurangnya kekebalan tubuh. Sistem kekebalan tubuh yang terganggu mengakibatkan proses pemulihan dari suatu luka kecil menjadi gangguan. Jika anda mempunyai luka gores atau luka bakar yang jumlahnya kecil namun tempoh pemulihan agak lama.

D. Tak Bertenaga dan Mudah Lelah

Siapa yang menyangka bahawa mudah lelah dan tak bertenaga merupakan tanda-tanda kencing manis. Perkara yang samar ini justru membuat orang memandang rendah hal tersebut, padahal orang yang mudah lelah boleh saja kerana kadar glukosa dalam tubuhnya tidak diolah dengan maksimum. Glukosa ini tidak terurai menjadi tenaga kerana pengeluaran insulin yang tidak mencukupi.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts