Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Monday 29 May 2017

Otak Manusia

Otak merupakan sebahagian dari tubuh yang mempunyai fungsi penting dari seluruh proses hidup. Meski hanya mempunyai berat 2.5 peratus daripada berat badan, namun otak bertanggung jawab terhadap pengaturan seluruh badan dan pemikiran manusia. Jika otak sihat maka mendorong kesihatan tubuh dan mental akan berjalan prima, sebaliknya jika bahagian ini terganggu, maka kesihatan tubuh dan mental akan terganggu pula.

Selain paling penting, otak juga merupakan organ yang paling rumit. Berdasarkan hasil kajian otak mempunyai bahagian-bahagian dengan fungsinya masing-masing. Pada dasarnya otak manusia terdiri daripada lima bahagian iaitu Otak Besar, otak tengah, otak belakang, otak kecil dan sum-sum lanjutan. Masing-masing bahagian mempunyai tugas tertentu yang memberi kesan kepada kerja tubuh.

1. Otak Besar (Cerebrum)

Bahagian ini merupakan bahagian otak terbesar dengan fungsi yang kritikal pula. Otak besar atau biasa dikenal dengan cerebrum merupakan secara garis besar dapat dikatakan sebagai pusat saraf utama kerana fungsinya yang sangat penting, seperti yang berkaitan dengan kebijaksanaan, memori, kesedaran dan pertimbangan.

Bahagian otak besar terdiri dari dua belahan yakni otak bahagian kiri dan kanan. Masing-masing bahagian mempunyai fungsi bertentangan di mana bahagian kiri mengatur fungsi tubuh bahagian kanan, sebaliknya otak kanan mengatur fungsi tubuh bahagian kiri. Setiap belahan otak tersebut terbahagi menjadi empat lobus, iaitu frontal, pariental, okspital, dan keduniaan.

2. Otak kecil (Cerebellum)

Otak kecil berfungsi sebagai pusat keseimbangan dan kemampuan motorik. Jika bahagian ini mengalami gangguan, maka akan menyebabkan pergerakan otot tidak lagi diselaraskan. Selain itu, gangguan pada bahagian ini juga boleh menyebabkan vertigo kerana kekurangan oksigen yang masuk ke otak. Bahagian ini terletak di bawah cuping oksipitalis, dan terletak di bahagian atas batang otak.

3. Otak Depan (Diensefalon)

Diensefalon memproses rangsangan deria danmembantu memulakan atau mengubah reaksi badan terhadap rangsangan tersebut. Beberapa contoh aktiviti yang melibatkan diensefalon di antaranya adalah mengunyah, melihat, pergerakan mata, ekspresi yang terjadi di wajah (misalnya, tersenyum, cemberut, dan lain-lain), mendengar, bernafas, menelan, mencium (membaui), dan keseimbangan tubuh.

4. Otak Tengah (Mesencephalon)

Bahagian ini terdiri daripada: Tektum, yang mempunyai saraf pengatur proses pendengaran dan proses penglihatan. Sementara bahagian lain adalah Cerebral peduncle, yang terlibat dalam system homeostasis dan lintasan refleks.

5. Otak Belakang (Myelencephalon, Metencephalon, Rhombencephalon)

Otak belakan terdiri dari jambatan varol, sumsum lanjutan dan otak kecil yang membentuk sebuah brainstem atau batang otak. Jambatan varol adalah saraf yang menghubungkan lobus kiri dan kanan otak kecil serta menghubungkan otak kecil dan otak besar. Sumsum lanjutan otak kecil mempunyai fungsi yang lumyan signifikan, iaitu mengawal saluran pernafasan, menetapkan kadar denyut jantung, pusat refleks fisiologi, tekanan udara, suhu badan dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts