Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Thursday 18 May 2017

Kehebatan Ibu

Sungguh beruntung menjadi seorang wanita yang nantinya bakal menjadi seorang ibu. Kenapa? Kerana semua kehebatan, kebaikan, kemenangan, dan keunggulan berada di tangan kaum ibu. Tidak percaya? Cuba tengok dari hal yang kecil seperti anggota badan kita. Dalam tubuh kita terdapat tangan yang dilengkapi dengan jari jemari. Salah satu nama jari-jari kita, diabadikan kasih sayang seorang ibu: Ibu jari, yang menjadi pemimpin dari empat jari lain. Sedangkan sebutan bapak jari, tidak ada.

Kehebatan lain, cuba kita tengok kehidupan suatu bangsa dan negara. Pusat pemerintahan suatu negara tidak mahu kalah juga mengekalkan ketulusan kasih sayang seorang ibu: Ibukota. Sedangkan bapak bandar tidak ada. Di Ibukota ini juga kita akan mencari pejabat yang diduduki oleh menteri yang mengurusi peranan wanita. Di ibukota ini juga kita akan mendapati bangunan yang mengabadikan kehebatan kaum ibu: Gedung Wanita (baca ibu).

Syurga di Telapak Kaki Ibu Dalam ajaran agama Islam, tidak kalah hebatnya dalam mengagungkan kaum ibu. Dalam Hadis Nabi dijelaskan, "Syurga itu berada di telapak kaki ibu." Tentu kenyataan ini jangan diartikan secara harfiah melainkan hanya kiasan belaka. Seorang kanak-kanak hanya boleh masuk syurga jika berbakti kepada ibunya. Dengan demikian, seorang anak tidak akan boleh masuk syurga walaupun ibadahnya rajin, segala perintah Allah dilaksanakan, dan segala larangan-Nya dielakkan apabila tidak berbakti kepada ibunya, apalagi sampai menyakiti hatinya.

Pada zaman Rasulullah, hidup seorang laki-laki bernama Alqomah. Pemuda ini giat dan rajin dalam melaksanakan solat, puasa, sedekah, dan amal perbuatan baik lainnya. Pada suatu hari secara tiba-tiba ia jatuh sakit yang membahayakan keselamatan jiwanya. Lalu isterinya memanggil Rasulullah memberitahu bahawa suaminya dalam keadaan sakratul maut yang berpanjangan.

Mendengar laporan tersebut, Rasulullah menyuruh Sahabat Bilal datang ke rumah Alqomah untuk mengetahui keadaan yang sebenarnya. Setelah sampai di rumahnya, Bilal membimbing Alqomah membaca kalimat tauhid, 'Laa Ilaaha Illallah. Tapi Alqomah tidak dapat berbuat apa-apa, tidak boleh meniru apa yang dibacakan Bilal.

Mengetahui keadaan Alqomah yang demikian, Rasulullah bertanya kepada Bilal,

"Adakah ia masih punya ayah dan ibu?"

"Bapanya sudah meninggal, sedangkan ibunya masih hidup tetapi sudah sangat tua."

"Pergilah Bilal ke rumah ibunya, sampaikan salamku agar segera datang menemui anaknya."

Setelah ibunya datang, Rasulullah bertanya,

"Bagaimana keadaan Alqomah? "

" Rajin shalatnya, puasanya, dan sedekahnya tak terhingga sehingga tidak diketahui berapa banyaknya,"

jawab sang ibu.

"Lalu bagaimana hubunganmu dengan Alqomah?"

"Saya murka kepadanya!"

"Kenapa?”

"Kerana ia lebih mengutamakan isterinya daripada ibunya. Ia juga lebih taat kepada istyrinya daripada ibunya."

Setelah mendengan penjelasan itu, Rasulullah bersabda,

"Murka ibunya itulah yang menyebabkan lidah Alqomah terkunci, sehingga tidak boleh mengucapkan kalimat tauhid."

Oleh kerana sampai saat itu ibunya tetap tidak mau memaafkan kesalahan anaknya, maka Rasulullah berinisiatif menyuruh Bilal mengumpulkan kayu bakar sebanyak-banyaknya untuk membakar Alqomah. Tatkala api sudah berkobar-kobar, nyala api sudah menjilat ke sana ke mari, dan Alqomah sudah siap dilemparkan ke dalamnya, maka di saat itulah kekerasan hati sang ibu lembut. Ia tidak tega menyaksikan buah hatinya akan dibakar hidup-hidup walaupun telah berulangkali menyakiti hatinya.

Oleh kerananya ia tahan tangan Rasulullah dan ia maafkan segala kesalahan yang telah dibuat anaknya. Demi kerelaan dan keredhaan sang ibu, maka Alqomah langsung boleh mengucapkan kalimat tauhid yang tadi dibimbing oleh Bilal. Tak lama selepas itu, Alqomah pun meninggal dunia dengan tenang dan damai. Seusai disemadikan di tempat peristirahatannya yang terakhir, Rasulullah berdiri di atas tepi kubur Alqomah,

"Wahai shabat Muhajirin dan Anshor, barang siapa yang lebih mengutamakan isterinya daripada ibunya, maka ia terkena kutukan Allah, malaikat, dan seluruh manusia. Bahkan Allah tidak menerima seluruh ibadahnya kecuali jika ia benar-benar bertaubat kepada Allah dan minta redha (kerelaan) ibunya. Sebab redha Allah terletak pada keredhaan ibunya dan murka Allah terletak pada murka ibunya."

Tiang Negara Keunggulan lain dari seorang ibu, diceritakan dalam sebuah Hadis. Pada zaman Rasulullah ada seorang yang datang menemui beliau.

"Ya Rasulullah, siapakah orang yang lebih berhak aku hormati dan layani?"

"Ibumu," jawab Rasulullah.

"Siapa lagi?"

"Ibumu."

"Siapa lagi?"

"Ibumu."

"Siapa lagi?"

"Baru ayahmu."

Jika dikaitkan dengan kehidupan sebuah bangsa dan negara, peranan kaum ibu sungguh sangat strategik. Cuba kita perhatikan Hadis Nabi ini.

"Wanita (baca ibu) adalah tiang negara. Apabila wanita itu baik, maka baik pula kehidupan suatu negara. Sebaliknya, apabila wanita itu rosak, maka rosak pula kehidupan suatu negara."

Hadis ini memberi pelajaran kepada kita bahawa baik buruk dan maju mundurnya suatu negara berada di genggaman tangan wanita yang bakal menjadi seorang ibu. Jika wanita itu akhlak dan moralnya baik, ditambah pendidikannya tinggi dan wawasannya luas, maka dapat dipastikan negara itu akan baik dan maju. Hanya di tangan ibu yang baik dan bermoral sahaja yang dapat melahirkan dan mendidik anaknya menjadi seorang yang berguna bagi bangsa, negara, dan agamanya. Tapi sebaliknya, jika wanita itu mempunyai moral dan akhlak yang bejat dan bobrok, tentu negara sukar mengharapkan lahirnya anak-anak yang baik dan berbudi luhur dari rahim mereka. Bahkan boleh jadi dari rahim merekalah mungkin lahirnya anak-anak nakal yang sering membuat onar, memaksa dan mendesak, menjambret, memperkosa, yang sering keluar masuk penjara.

Oleh kerana itu menjadi kewajipan negara untuk lebih memperhatikan pendidikan kaum wanita, yang bakan menjadi calon ibu rumah tangga. Kerana ada ungkapan, ibu adalah institusi murid bagi anak-anaknya. Sebelum mendapat pendidikan di sekolahan yang sebenarnya, anak-anak terlebih dahulu mendapat pendidikan dari sang ibu. Baik buruknya pendidikan yang diberikan, sangat bergantung kualiti ibunya. Lalu bagaimana agar institusi sekolahan (sang ibu) boleh melahirkan anak didik yang berprestasi dan mempunyai budi pekerti yang terpuji? Tidak ada jalan lain yang dapat ditempuh kecuali harus mempunyai seorang pendidik (sang ibu) yang berkualiti unggul.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts