Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Tuesday 30 May 2017

Demam Tifoid

Penyakit demam tifoid (kepialu) yang biasa dikenal dengan istilah awam sebagai demam kepialu atau gejala tipes merupakan penyakit yang banyak dijumpai pada masyarakat baik di kawasan bandar mahupun di luar bandar. Penyakit ini mempunyai hubungan yang erat dengan kualiti kebersihan peribadi dan sanitasi lingkungan yang kurang baik.

Pengertian

Demam kepialu adalah penyakit jangkitan akut yang berlaku pada saluran pencernaan manusia (terutama usus halus) yang disebabkan oleh bakteria Salmonella typhi. Walaupun pada kenyataaannya nanti ada fasa di mana bakteria penyebab boleh merebak ke aliran darah bahkan sampai ke tulang.

Gejala Demam Tifoid

gejala demam kepialu secara beransur-ansur akan muncul selepas seseorang dijangkiti kuman selama satu hingga dua minggu. Gejala demam tifoid dapat berupa gejala sistemik (umum) dan gejala pada saluran pencernaan. Gejala umum pada demam tifoid yang sering muncul antara lain:

1) Demam dengan suhu badan yang naik dan turun terutama pada sore dan malam hari

2) Sakit kepala yang dirasakan terutama di kepala bahagian depan

3) Sakit otot dan pegal-pegal

4) Penurunan rasa ingin makan

Gejala pada saluran pencernaan, iaitu:

1) loya dan muntah

2) sakit perut sembelit (susah buang air besar) dengan perut kembung, lebih cenderung pada dewasa

3) cirit-birit (diare) lebih cenderung pada anak-anak

4) buang air besar berdarah

Gejala demam tifoid pada kanak-kanak biasanya berupa demam yang tinggi terus menerus selama lebih daripada tujuh hari, disertai gejala saluran pencernaan seperti mual muntah, sakit perut, najis longgar dan buang air besar berdarah.

Etiologi / Penyebab Demam Tifoid

Penyakit demam tifoid umumnya disebabkan oleh bakteria Salmonella typhi, Salmonella paratyphi A, dan Salmonella paratyphi B, kadang-kadang boleh juga disebabkan oleh jenis salmonella yang lain, namun demam tifoid yang disebabkan oleh Salmonella typhi lah yang cenderung untuk berkembang menjadi penyakit yang lebih berat.

Cara prosesnya hingga menimbulkan penyakit:

Salmonella typhi dan Salmonella paratyphi dapat masuk ke dalam tubuh manusia melalui makanan dan minuman yang telah tercemar oleh kuman. Sebahagian besar kuman yang masuk ke dalam saluran cerna dimusnahkan oleh asid perut dan sebahagian kecil yang lain masuk ke dalam usus halus dan kemudian berkembang biak. Bila sistem kekebalan pada usus halus kurang baik, maka kuman dapat menembusi usus halus lalu masuk ke dalam aliran darah dan akhirnya menimbulkan gejala.

Rawatan

rawatan penyakit demam kepialu dapat dilakukan dengan beberapa cara, iaitu:

1) pemberian ubat penurun panas seperti paracetamol

2) pemberian antibiotik golongan kloramfenikol, ampisilin atau amoksisilin selama 7 - 14 hari

3) rehat baring sampai 3 hari bebas demam

4) mobilisasi berperingkat mengikut kekuatan pesakit

5) pengambilan makanan lembut yang tinggi protein dan kalori

6) mengelakkan makanan yang mengandungi banyak serat

Komplikasi

Bila tidak dirawat dengan cepat dan tepat penyakit demam kepialu boleh menimbulkan beberapa komplikasi pada minggu kedua dan ketiga demam. Komplikasi yang timbul boleh berlaku pada saluran pencernaan dan di luar saluran pencernaan:

- Perdarahan

- Berlubang (lubang) pada usus bocor.

- Peritonitis (jangkitan selaput rongga perut)

Komplikasi di luar saluran pencernaan dapat berupa:

- Tifoid toksik (Tifoid ensefalopati): dengan gejala gangguan mental hebat dan penurunan kesedaran

- Kejutan septik: dengan gejala penurunan tekanan darah, nadi yang halus dan cepat disertai hujung-hujung jari yang sejuk

- Hepatitis tifosa: dengan gejala mata kuning dan pembesaran hati

- Pankreatitis tifosa

- Pneumonia

Kerana sifat penyakit yang mudah berjangkiti, maka sangat penting untuk melakukan pencegahan dan kawalan demam tifoid melalui perbaikan pada kebersihan persekitaran (penyediaan air bersih), peningkatan kebersihan makanan dan minuman, dan peningkatan kebersihan individu.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts