Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Sunday 28 May 2017

Hematuria

Hematuria adalah istilah perubatan yang menandakan adanya darah di dalam air kencing. Air kencing akan berubah warna menjadi kemerahan atau sedikit kecokelatan. Air kencing yang normal tidak mengandungi darah sedikitpun, kecuali pada wanita yang sedang haid. Hematuria sering kelihatan sangat menakutkan dan menimbulkan kebimbangan, namun keadaan ini jarang menjadi petanda penyakit yang membahayakan nyawa anda. Meski begitu, anda harus segera memeriksakannya ke doktor untuk mengetahui penyebab munculnya darah di dalam air kencing.

Kadang-kadang, terdapat pula darah yang muncul di dalam air kencing walaupun tidak kasat mata. Keadaan ini sering disebut sebagai hematuria mikroskopik. Darah yang terkandung dalam urine hanya boleh dilihat di makmal dengan menggunakan mikroskop. Meski begitu, doktor tetap perlu menyemak penyebab munculnya darah dalam air kencing.

Darah yang ada dalam urine umumnya berasal dari sistem saluran kencing, seperti:

• Uretra - Saluran yang dilalui air kencing dari pundi kencing menuju ke luar tubuh.

• Ureter - Saluran dari buah pinggang menuju ke pundi kencing.

• Buah pinggang - Organ yang berfungsi menapis darah.

• Pundi kencing - Tempat menyimpan air kencing.

Hematuria pada umumnya muncul akibat keadaan perubatan lain yang mendasarinya. Rawatan yang diberikan akan disesuaikan dengan penyakit yang mendasari tersebut. Misalnya, jika hematuria disebabkan oleh jangkitan saluran kencing, maka doktor akan memberikan resep antibiotik. Namun jika disebabkan oleh batu buah pinggang, rawatan boleh dilakukan dengan ubat pelega sakit, ubat tamsulosin untuk memperlancarkan keluarnya batu, sehingga operasi. Berjumpalah diri ke doktor jika anda merasa warna air kencing tidak seperti biasanya.

gejala Hematuria Tanda-tanda yang jelas terlihat dari hematuria adalah perubahan warna air kencing menjadi merah muda, merah, atau kecokelatan kerana mengandungi sel darah merah. Umumnya hematuria tidak terasa sakit, tetapi jika muncul darah yang menggumpal bersama dengan air kencing, keadaan ini akan menjadi menyakitkan. Beberapa kes hematuria memang tidak disertai gejala lain sama sekali. Namun ada juga yang mengalami lebih dari hematuria. Gejala-gejala yang menyertai hematuria akan bergantung pada penyebab dasarnya, seperti kekerapan buang air kecil yang meningkat, sakit pada perut bahagian bawah, atau bahkan kesulitan buang air kecil. Masing-masing ini akan kita bahas lebih mendalam di bahagian penyebab berlakunya hematuria.

Penyebab terjadinya Hematuria

Untuk mengetahui dengan pasti sama ada terdapat darah pada air kencing dan memastikan penyebabnya, anda disyorkan untuk membuat pemeriksaan ke doktor. Berikut ini beberapa penyebab umum munculnya darah dalam air kencing.

• Jangkitan saluran kencing - Keadaan ini berlaku apabila bakteria memasuki tubuh melalui uretra dan berkembang biak di dalam pundi kencing. Gejala lain selain hematuria adalah keinginan untuk terus buang air kecil, sakit dan sensasi rasa terbakar ketika buang air kecil, dan air kencing yang beraroma kuat.

• Jangkitan buah pinggang - Gejala yang lain adalah demam dan juga sakit pada bahagian punggung bahagian bawah.

• Batu buah pinggang - Jika batu cukup kecil, keadaan ini tidak menimbulkan rasa sakit. Tapi jika batu bersaiz besar dan menghalang salah satu saluran daripada buah pinggang, akan menyebabkan sakit yang parah.

• Pembengkakan kelenjar prostat - Keadaan yang umum ini tidak berkaitan dengan kanser prostat dan cenderung berlaku pada lelaki dewasa. Keadaan ini boleh menyebabkan kesulitan buang air kecil dan sering buang air kecil.

• Kanser prostat - Keadaan ini boleh diubati jika diketahui dan ditangani sejak awal. Cenderung terjadi pada lelaki berusia di atas 50 tahun. Perkembangan keadaan ini sangat perlahan.

• Kanser pundi kencing - Keadaan ini lebih kerap terjadi pada mereka yang berusia di atas 50 tahun.

• Kanser buah pinggang - Keadaan ini biasanya berlaku pada orang-orang di atas usia 50 tahun. Kanser ini boleh diubati apabila dikesan dan dirawat sejak awal.

• Keradangan pada uretra - Keadaan yang umumnya disebabkan oleh penyakit menular seksual seperti chlamydia, akibat dijangkiti bakteria klamidia.

• Kelainan genetik - Anemia sel sabit adalah kerosakan hemoglobin sel darah kerana faktor keturunan. Keadaan ini boleh menyebabkan munculnya darah dalam air kencing. Selain anemia sel sabit, sindrom Alport juga boleh menyebabkan hematuria. Sindrom ini mempengaruhi jaringan penapis pada buah pinggang.

• Ubat-ubatan - Ubat anti kanser seperti cyclophosphamide dan penicillin boleh menyebabkan hematuria. Kadang-kadang, kemunculan darah di urine juga boleh dipengaruhi oleh ubat-ubatan antikoagulan seperti aspirin dan ubat pencair darah seperti heparin.

• Sukan secara berlebihan - Keadaan ini mungkin jarang sekali berlaku dan tidak diketahui dengan pasti kenapa boleh menyebabkan berlakunya hematuria, tapi salah satu keterkaitannya adalah kerana terjadi trauma pada pundi kencing yang mengalami dehidrasi akibat aktiviti fizikal yang berlebihan.

Diagnosis Hematuria

Untuk memastikan bahawa perubahan warna pada air kencing disebabkan oleh adanya darah, doktor akan melakukan ujian air kencing. Selepas ujian air kencing, anda mungkin perlu melakukan ujian darah untuk memeriksa fungsi buah pinggang.

Ujian pengimejan CT scan, ultrasound buah pinggang, dan pyelografi intravena boleh dilakukan untuk mengenal pasti sama ada terdapat batu buah pinggang atau kelainan lain pada sistem saluran kencing. Doktor juga akan menanyakan beberapa hal, termasuk sejarah kesihatan anda.

Ujian pengambilan sampel rangkaian seperti sistoskopi dan biopsi buah pinggang adalah prosedur lebih intensif yang akan dilakukan jika punca hematuria masih belum diketahui. Sistoskopi dilakukan untuk menentukan sama ada terdapat sel abnormal atau sel kanser pada pundi kencing. Sedangkan biopsi buah pinggang dilakukan untuk mencari tahu apakah terdapat keadaan tertentu pada buah pinggang anda.

Rawatan dan Pencegahan Hematuria Tidak ada rawatan khusus untuk menangani hematuria, terlebih jika gejalanya tidak serius. Untuk menangani kes hematuria, secara amnya doktor akan memberi tumpuan menangani penyakit lain yang diduga menjadi penyebab munculnya hematuria, seperti yang sudah dijelaskan sebelumnya. Pengendalian itu dilakukan dengan cara:

• Memberikan antibiotik untuk merawat jangkitan saluran kencing.

• Memberikan preskripsi ubat untuk meredakan pembengkakan prostat.

• Melakukan shock wave therapy atau terapi gelombang kejutan untuk memecahkan batu buah pinggang dan pundi kencing.

Jika doktor tidak mencari punca utama hematuria, anda akan diminta untuk melakukan ujian air kencing dan doktor akan memantau keadaan tekanan darah anda setiap tiga hingga enam bulan sekali. Agar terhindar dari hematuria, anda harus mencegah beberapa penyakit yang berpotensi menyebabkan hematuria, antaranya:

• Batu buah pinggang - Agar terhindar dari penyakit batu ginjal, anda disyorkan agar meminum banyak air mineral, menghadkan pengambilan garam, makanan yang mengandungi protein dan oksalik seperti bayam.

• Kanser buah pinggang - Untuk mencegah kanser buah pinggang, hentikan tabiat merokok, mengawal berat badan, pengambilan makanan yang sihat dan teratur, rajin bersenam, serta jauhkan diri daripada pendedahan kepada bahan kimia beracun.

• Jangkitan saluran kencing - Untuk mengurangkan risiko terkena jangkitan saluran kencing, usahakan agar mengambil air mineral dan buang air kecil ketika merasakan tekanan. Khusus untuk wanita, anda perlu membersihkan organ vital dari depan ke belakang selepas buang air kecil dan elakkan penggunaan produk pembersihan kawasan kewanitaan kerana justru boleh menyebabkan iritasi pada organ vital anda.

• Kanser pundi kencing - Berhenti merokok, mengelakkan pendedahan kepada bahan kimia, mengambil banyak air mineral boleh membantu anda dalam mengurangkan risiko terkenda kanser pundi kencing.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts