Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Tuesday 13 June 2017

Kelahiran Pra-Matang

Kelahiran pra-matang adalah kelahiran yang berlaku pada tiga minggu atau lebih sebelum masa kelahiran normal. Pada keadaan normal, kelahiran akan berlaku setelah kandungan berusia 40 minggu. Dengan kata lain, sebuah kelahiran disebut pra-matang jika kelahiran itu berlaku pada minggu ke-37 kehamilan atau lebih awal.

Minggu-minggu terakhir kehamilan merupakan saat paling penting untuk proses pertumbuhan janin, khususnya otak dan paru-paru. Maka dari itu, bayi yang baru dilahirkan cenderung mengalami gangguan perubatan lebih serius dan harus dirawat di rumah sakit lebih lama daripada bayi yang lahir normal.


Berikut adalah beberapa fakta mengenai bayi yang baru dilahirkan:
- Bayi yang lahir ketika usia kehamilan belum mencapai 25 minggu mempunyai risiko penyakit jangka panjang, seperti learning disabilities (kesulitan belajar), gangguan saraf, dan yang terburuk adalah mengalami kecacatan fizikal.
- Janin yang lahir sebelum usia kehamilan memasuki minggu ke-23 tidak akan dapat bertahan hidup di luar rahim sang ibu.
- Hampir semua bayi yang lahir ketika usia kehamilan belum mencapai 28 minggu mengalami gangguan pada sistem pernap
- Jika bayi lahir selepas minggu ke-32, potensi kemunculan risiko penyakit jangka panjang cukup rendah, tidak mencapai 10%.
- Jika bayi lahir selepas minggu ke-37, risiko komplikasi mereka semakin kecil. Walaupun risikonya kecil, potensi untuk timbulnya komplikasi tetap ada.

Secara fizikal, bayi yang baru dilahirkan kelihatan berbeza daripada bayi yang dilahir normal. Biasanya, mereka dilahir dengan badan kecil dengan saiz kepala yang agak besar. Saiz badan dan kepalanya kelihatan tidak seimbang. Ciri-ciri lain pada bayi prematur adalah:
- Kurang mempunyai refleks untuk menghisap dan menelan, sehingga menyebabkan mereka susah makan.
- Diselubungi bulu halus (lanugo) yang tumbuh lebat di sekujur tubuh.
- Sinar matanya tajam. Bentuk matanya tidak sebulat bayi normal kerana kekurangan lemak tubuh.
- Pernafasan terganggu.
- Suhu badan rendah ketika dilahirkan.

Punca dan faktor risiko kelahiran pra-matang
Kelahiran pra-matang disebabkan oleh banyak faktor. Pada kebanyakan kes, kelahiran pra-matang berlaku secara spontan tanpa diketahui puncanya secara jelas. Namun ada pua beberapa keadaan perubatan yang boleh menyebabkan kelahiran pra-matang antara lain pecah ketuban awal, pendarahan pada kehamilan, hipertensi pada saat hamil, serta pangkal rahim yang lemah atau tidak kompeten.
Potensi kelahiran prematur pada ibu hamil boleh meningkat kerana beberapa faktor. Berikut adalah beberapa faktor yang meningkatkan risiko kelahiran pramatang:

1 - Sering merokok baik sebelum maupun saat hamil
2 - Kekurangan atau kelebihan berat badan sebelum hamil
3 - Persiapan kehamilan yang kurang baik atau kurang nutrisi
4 - Gangguan kesihatan seperti tekanan darah tinggi dan kencing manis
5 - Mengambil alkohol atau menggunakan dadah selama masa kehamilan
6 - Mengandung bayi kembar dua, tiga, atau kelipatannya
7 - Jeda kehamilan yang sangat singkat dari kehamilan sebelumnya
8 - Pernah melahirkan pra-matang, keguguran, atau melakukan pengguguran
9 - Stres akibat banyak fikiran
10 - Mempunyai masalah pada rahim, serviks, atau plasenta
11 - Mengalami jangkitan cecair ketuban atau sistem reproduksi
12 - Kehamilan melalui vitro fertilization (pembuahan di luar rahim)

Diagnosis kelahiran pra-matang
Dalam mendiagnosis kelahiran pra-matang, secara amnya doktor akan menanyakan seputar gejala yang dialami pesakit dan menanyakan sama ada pesakit mempunyai keluarga dengan riwayat kehamilan pra-matang, serta ubat-ubatan yang digunakan semasa kehamilan. Selain itu, doktor mungkin juga akan memantau keadaan rahim pesakit untuk mengetahui degupan jantung bayi dan penguncupan pesakit.
Jika pesakit berpotensi melahirkan secara pra-matang, doktor akan menyarankan pesakit untuk menjalani beberapa pemeriksaan lanjutan. Pemeriksaan itu terdiri dari:
i) Ultrasound transvaginal, untuk mengesan perubahan pada leher rahim (serviks)
ii) Pemeriksaan keadaan rahim, untuk memantau kontraksi pada rahim
iii) Pemeriksaan untuk menentukan ada tidaknya jangkitan di vagina
iv) Pemeriksaan fetal fibronectin, untuk mengetahui reaksi kimia di bahagian dasar rahim.

Pencegahan kelahiran pra-matang
Sebelum berbicara lebih jauh mengenai pengendalian kelahiran pra-matang, tahu dahulu cara untuk mengatasinya. Selama ini, penyebab kelahiran pra-matang seringkali tidak diketahui secara pasti. Namun, para wanita boleh mengurangkan risiko kelahiran pra-matang dengan langkah pencegahan di bawah ini:
1 - Menjalani diet sihat sebelum hamil. Mengambil makanan sihat yang kaya protein, buah-buahan, dan biji-bijian sebelum hamil cukup berkesan untuk mengurangkan risiko kelahiran pra-matang.
2 - Memperbanyak makanan tambahan kalsium. Mengambil suplemen kalsium sebanyak 1000 mg atau lebih sehari boleh mengurangkan risiko kelahiran pra-matang dan preeklamsia (salah satu komplikasi kehamilan).
3 - Mengambil aspirin dengan dos rendah. Untuk mengurangkan risiko kelahiran pra-matang, ibu hamil digalakkan mengambil aspirin dengan dos 60-80 mg mulai akhir trimester pertama kehamilan. Cara ini digunakan untuk ibu hamil dengan riwayat kelahiran pra-matang, preeklamsia, serta wanita hamil dengan tekanan darah tinggi.
4 - Menggunakan cincin pesarium (cervical pessary). Ibu hamil dengan saiz serviks yang pendek disyorkan memakai cincin pesarium untuk menyokong rahim agar tidak turun. Bentuk alat ini menyerupai cincin yang dipasang di mulut rahim.
5 - Jauhkan diri daripada pendedahan kepada bahan kimia. Benda-benda yang mengandungi bahan kimia yang dimaksudkan di sini contohnya plastik, makanan tin, kosmetik, cat kuku dan semburan rambut (hair spray).

No comments:

Post a Comment

Popular Posts