Navigasi


Selamat Datang ke Blogpost Pegaga Nenek   *Sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman.   *Setiap hari kita belajar sesuatu baru.   *Betulkan yang biasa, dan biasakan yang betul.   *Terus berusaha, jangan putus asa.   *Hari ini kita atas tanah, esok mungkin tanah atas kita.   *Nikmati bila Anda mampu, dan bertahan ketika Anda harus.   *Hormat dan taat kepada ibu dan bapa.   *Yang paling jujur adalah cermin, yang paling tipu adalah gambar.   *Anak adalah anugerah daripada Allah.   *Selalu ucap "Alhamdulillah".   *Setiap pilihan tiada salah mahupun betul, terpulang pada kita sendiri.   *hari ini akan lebih indah daripada kemarin jika kita mengawalinya dengan doa dan senyuman.   *Cakaplah yang benar walaupun ianya pedih.   *Mulakan harimu dengan memuji Allah.   *Kalau dunia ini pahit, Allah ialah gulanya.   *Kejarlah Ilmu dan Lakukanlah amal. Keduanya akan menuntun jalan ke Syurga.   *Berbaik hati kepada bayang kehidupanmu.   *Belajar sabar meski gelisah, belajar setia meski tergoda, belajar mengasih meski terluka.
Yellow Background Green Background Blue Background Red Background Red Background Red Background

Sunday 4 June 2017

Jangkitan Sepsis

Jangkitan sepsis adalah komplikasi yang jarang berlaku namun sangat berbahaya dari suatu penyakit. Pada saat terjadi jangkitan, badan kita akan menghasilkan pelbagai sebatian kimia untuk melawan jangkitan tersebut. Senyawa-senyawa kimia yang dihasilkan ini akan mencetuskan tindak balas keradangan yang mengakibatkan satu siri perubahan pada fungsi tubuh, sehingga terjadilah kerosakan pelbagai sistem organ.

Sepsis dan septicaemia
Banyak orang yang menyangka sepsis sama dengan jangkitan darah atau septikemia. Anggapan ini kurang tepat kerana sepsis tidak hanya akan menyerang darah, tetapi juga seluruh bahagian termasuk organ tubuh. Sedangkan septikemia adalah keadaan yang muncul akibat kemasukan bakteria ke aliran darah dan boleh mencetuskan sepsis.

Faktor pencetus dan Gejala Sepsis
Sepsis boleh dialami oleh sesiapa sahaja, namun anak-anak, warga tua, pesakit di rumah sakit yang mengidap penyakit serius, serta orang dengan sistem kekebalan tubuh yang lemah mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengalami sepsis. Berbagai macam jangkitan yang tidak ditangani dengan betul boleh berakhir pada sepsis. Misalnya, jangkitan paru-paru atau pneumonia, penyakit usus buntu, jangkitan saluran kencing, dan meningitis. Mewaspadai perkembangan jangkitan sangatlah penting agar tidak berterusan pada tahap sepsis. Gejala-gejala yang menunjukkan sepsis antara lain demam, menggigil, dan degupan jantung serta nafas yang cepat.

komplikasi Sepsis
1 - Sepsis boleh bertambah parah dan berkembang menjadi syok septik ketika tekanan darah penghidap turun drastik. Apabila pesakit sepsis lanjut mengalami syok septik, gejala-gejala yang muncul umumnya meliputi:
2 - Kulit yang pucat dan sejuk.
3 - Mual dan muntah.
4 - Cirit-birit.
5 - Kesakitan otot yang teruk.
6 - Pengsan.

Setiap kes sepsis memerlukan pengendalian perubatan secepat mungkin dan sebaiknya segera ke hospital. Jika dibiarkan, sepsis boleh berkembang dengan cepat, bahkan boleh membawa pada kematian.

Langkah utama dalam menangani sepsis adalah antibiotik. Tempoh penggunaan antibiotik yang diperlukan pun berbeza-beza dan bergantung pada keadaan penghidap dan tahap keparahan sepsis.
Sepsis yang dikesan cukup awal dan belum merebak umumnya boleh ditangani dengan tablet antibiotik tanpa perlu mengidap di rumah sakit. Sedangkan penyerapan antibiotik perlu diberikan secepat mungkin untuk menurunkan risiko komplikasi dan kematian pada penghidap sepsis yang parah serta syok septik.

Pengidap sepsis juga akan memerlukan beberapa pengendalian suportif untuk menangani gejala-gejala sepsis. Langkah-langkah tersebut meliputi:
- Ubat untuk meningkatkan tekanan darah. Ubat ini akan mendorong otot-otot yang berkaitan untuk mengepam darah ke seluruh tubuh dan mengetatkan saluran darah.
- Pemberian oksigen. Jika kadar oksigen dalam darah penghidap terhitung rendah, doktor akan memberikan bekalan oksigen melalui hos atau bahkan alat pernafasan serba lengkap.
- Infus untuk menggantikan cecair tubuh. Campuran biasanya akan diberikan selama 1-2 hari pertama guna mencegah terjadinya dehidrasi dan menjaga fungsi buah pinggang. Doktor juga akan terus memantau keadaan buah pinggang dengan menyemak volume air kencing.
- Pengendalian sumber jangkitan. Misalnya mengalir nanah dari abses atau mengubati luka yang mengalami jangkitan.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts